Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

Tematikus, szerkezeti és formai változatosság Arany János balladaköltészetében



Tematikus, szerkezeti és formai változatosság Arany János balladaköltészetében
Bevezetés:
·         A magyar irodalom egyik legnagyobb költője Petőfi mellett.
·         1817-ben született Nagyszalontán. Zárkózott, érzékeny személy volt, aki irodalmi pályáját majdnem 30 évesen kezdte el, mikor a Kisfaludy Társaság pályázatára írt Toldi című elbeszélő költeményével elismerést nyert.
·         A népiességet vette alapul, akár csak Petőfi, szoros barátság szövődött közöttük.
·         A romantika, és romantikus illúziókat vesztő korszak határán alkotott, költészetében mindkét korról szól.
Tárgyalás:
·         A Toldi mellett a balladák őrzik leginkább Arany érzelemvilágát, formai gazdagságát, életszemléletét, költői hivatásérzetét.
·         A magyar irodalomban a ballada műfaja összefonódott Arany János nevével.
Ballada fogalma:
·         A romantikus ballada olyan epikus műfaj (és nem műforma, mint a középkori, Villon-i balladák), amely a három műnem határán áll. „A ballada tragédia dalban elbeszélve.” (Greguss Ágost)
·         Eredetileg ősi népköltészeti műfaj. (pl.: Kőműves Kelemen)
·         A műballada a romantika korában lett népszerű, mikor megnőtt az érdeklődés a népi költészet iránt.
·         Drámai feszültségű, tragikus történet, szaggatott menetű, sűrített cselekménye párbeszédes, lírai elemekkel van elmesélve.
·         Balladai homály jellemzi, lélektani szálakkal van teleszőve.
·         Arany a székely és a skót balladákat tekintette alapul.
·         A magyar műballadát Arany emeli világszínvonalra.
Csoportosítása:
v  Tematika szerint:
o   Történelmi témájúak: Az 1850-es éves kiábrándultságában íródtak, a ’48-as szabadságharc bukása után. nem nyugodott bele ebbe a helyzetbe, erre a célra írta ezeket a balladákat. A nemzeti öntudatot, az erkölcsök erejét, a jövőbe vetett hitet írja beléjük. A nemzeti múlt nehéz időszakaiból veszi a témákat, jelentésük allegorikusan a jelenhez szól. A nép és zsarnokság viszonya, az elnyomás, nemzeti öntudat a téma. Pl.: Walesi bárdok, Szondi két apródja
Walesi bárdok
v  Forma: Skót balladaforma
v  Egyszólamú, lineáris
v  Ötvözi a nemzeti eszmét a lélektannal.
v  Edward, angol király tartományába tett látogatása fordul véres gyilkolásba az ötszáz vértanú halálával.
v  Allegorikus jelentéssel bír: Edward király – Ferenc József; walesi bárdok – magyar költők
v  Az igazságot kimondani nem félő bárdok a nemzeti erkölcsre utalnak, Edward király elméje elborulásával a végén, elnyeri méltó büntetését. („Fülembe zúgja átkait a walesi lakoma”)
o   Lélektani balladák: Egyedi jellemetek, sorsokat mutatna be. Fontos a lélektani indokoltság. Bűn és bűnhődés motívuma sokszor feltűnik. A hős hogyan kerül az őrület állapotába a bűntudata miatt, a lelki súlyok alatti összeroppanás folyamatát írja le. Arany szerint a bűn magában hordozza a bűnhődést is. A pszichológiai pontossággal írja le. (Ágnes asszony, Tengeri hántás)
Ágnes asszony
v  Téma: lélektani, népies jellegű.
v  Alapja: Gesztén egy parasztasszonyt látott, aki egész nap a leplét mosta. + Nagyszalontai népballada egy gyilkos asszonyról.
v  Forma: egyszólamú, körkörösen felépített (évszakok váltakozása)
v  Ágnes asszony egyéni tragédiáját mutatja be: Hogyan őrül bele a szeretőjével véghezvitt gyilkosságba.
v  Fő téma: Bűn és bűnhődés
v  3 egységre osztható:
1.      Patak partja: első 4 strófa. balladai homály fedi. csak utalásokból derül ki a bűntett (véres lepel, a férj eltűnt)
2.      Börtön, bíróság: Itt az események az asszony lelkében zajlanak le.
o   Hiteles lélekrajzot kapunk arról, Ágnes hogy próbál nem-megőrülni. Rémlátomásai utal a félelmére az őrülettől. Rögeszmés feladata: lepelmosás.
o   A bűnösség vezeti az őrületbe. (Walesi bárdok, Tetemre hívás)
3.      Visszatérés a patakpartra. Az asszony valós büntetést nem a törvénytől kap, hanem az őrület az.
o   Az elbeszélő részvétet, szánalmat érez a nő iránt. („Eredj haza szegény asszony!”)
o   Az idő múlását néhány motívum jelzi (ősz haj, rongyossá mosott lepel)
v  Egy másik értelmezési szerint Ágnes a bűnbe esett ember jelképe. Isten megmenti azzal, hogy őrületet bocsát rá, mert ezáltal még életében lehetősége nyílik a vezeklésre, elkerülve az örök kárhozatot.
v  Refrén szerepe: („Oh irgalom atyja, ne hagyj el!) Mondhatja Ágnes, vagy az elbeszélő csodálkozva a bűn fölött, vagy a 2. egységben a bírák is.
v  Szerkezetük szerint:
o   Egyszólamú: Az események időrendben (lineárisan), egy cselekményszálon bontakoznak ki.
o   Többszólamú/párhuzamos: Különböző, de egyidejű cselekményszálak fonódnak egymásba. (Tengeri-hántás)
Tengeri-hántás
v  Többszólamú ballada.
v  Téma: népi
v  A falu szokástörvényeit megszegő szerelmespár (Tuba Ferkó, Dalos Eszti) büntetése halál, öngyilkossággal tetőzött téboly.
v  Szerkezete: többrétegű szöveg:
Ø  Az első és utolsó strófa kerettörténetének elbeszélésébe egy másik kapcsolódik, amelyet az egyik kukoricafosztó mesél el.
Ø  A strófák utolsó előtti soraiban a gondolatjel megszakítja a történetmondást.
Ø  Ezzel kiszól a jelenbe, látszólag a körülötte ülő fosztóknak, igazából az olvasóknak.
            Pl.: „- Soha, mennyi csillag hull ma! -/Ti, leányok, ne tegyétek.”
o   Körkörös: A mű elején feltűnő motívum visszatért, jelentése módosul, de körkörösséget fejez ki. (Ágnes asszony)
o   Kihagyásos: a költő a mű eseményeiből csupán részleteket villant fel és hagyja, hogy az olvasó fantáziája egészítse ki a cselekményt. Ez a technika alkalmas a balladai homály megteremtésére, amely megalapozza a művekre jellemző borzongató hangulatot és előkészíti a tragédiát. (Vörös Rébék)
Vörös Rébék
v  Ennek a témája is egy babonás elemekkel tűzdelt falusi történet, irreális látomásokkal.
v  Az alakváltó Rébék (Rebeka változata) egyszer varjú, egyszer vén boszorkányként jelenik meg. Házasságtörésre csábítja „Sinkóék cifra lányát, Terát.” Az asszony hűtlensége kettős gyilkosságra kergeti a férjét, akit végül felakasztanak.
v  Refrén: „Hess, madár!” – a gonosz elűzésére mondja.
v  Az utolsó strófában jelenné válik a múlttal kezdődő elbeszélés. Így a végkicsengése az, hogy a Gonoszt nem lehet elpusztítani, a védekezés ellene reménytelen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése