A
költői magatartásforma változása Babits Mihály életművében a Sziget és tenger
(1925) c. kötet időszakától
Babits
Mihály:
-A
gondolati líra terén rendkívüli újító széles körű érdeklődése és tudása a századforduló
egyik legnagyobbjává tette. Lírája mellett irodalomtörténeti, kritikai
tanulmányai a legjelentősebbek. Ő volt egyik legkiválóbb műfordítónk,
regényeket, drámákat is írt.
-
Gondolkodására jelentős hatást gyakorolt Kant erkölcsbölcselete, valamint
Nietzsche, Schopenhauer és Bergson életfilozófiája, William James
tudatfolyam-elmélete, illetve Freud lélektana is. Babits költészetét a
jelenségek lényegét firtató kíváncsiság jellemzi, amely olyan bölcseleti
problémákat vet fel, mint az ember (szubjektum) és a világ (objektum) viszonya,
a megismerés és kifejezhetőség lehetőségei, vagy az európai műveltséghagyomány
újraértelmezése.
-
Először a Holnap c antológia közölte verseit, majd a Nyugat felkarolta, Ady
mellett a Nyugat első nemzedékének vezetője lett, nem szerette azonban a
nyilvánosságot. Örökké az Arany János-i „métely” gyötörte.
-
Nem tartozott a messianisztikus váteszek típusába, rettegett, hogy nem elég
tehetséges.
-A
Sziget és tenger c. kötetéig is sokat változott lírája, első verseskötete a
„Levelek Iris koszorújából” (1909), noha Babits egyszerre volt hagyományőrző és
újító (rendkívüli bravúrral kezelte az antik strófahasználatot és a modern
verselést is), tehát nagyot alkotott, mégis kételyek borították el
személyiségét, ahogyan Lírikus epilógiában
is olvashatjuk. A Herceg, hátha megjön a tél is! kötet filozofikus, bölcseleti
költeményeket tartalmaz (Esti kérdés,Az őszi tücsökhöz), s a Recitativ (Húsvét előtt) illetve a
Nyugtalanság völgye (Fortissimo) költeményei az erkölcsi kiállás versei, s még
a háború alatti szörnyűségek ellen tiltakoznak. Babits a háború elejétől
ellenezte a vérontást.
-
Így, a háború végével jutunk el egy új, megváltozott poétikai magatartáshoz, az
elzárkózás magatartásához, mely motívum a Sziget és tenger c. kötetben jelenik
meg először.
Sziget
és tenger, változó magatartás forma:
· Az 1925-ben megjelenő Sziget és tenger
című kötet a befelé fordulás, az elkülönülés költői magatartását mutatja, de
ugyanakkor a poétikai program fontosnak tartja az értékőrzést, a hagyomány
továbbadása a költő feladata lesz, egyfajta prófétaszerepbe kerül. Szembe kell
fordulni az újkori barbársággal.
· A Sziget és tenger az Örökkék ég a
felhők mögött című előszóval kezdődik, melyben Babits leírja, hogy a háború
borzalmai után „jöjjön most már az Ész!”, tehát a rombolás után az építésnek
kell jönnie elsősorban a múlt értékeinek megőrzésével fennmaradt alapokon.
Ebben
a helyzetben a költőfeladata az kultúra megőrzése: „Hogy szolgálhatom az
emberiséget, ha meg nem őrzök magamban minden színt, minden kincset, ami az
emberiséget gazdagíthatja? ”
· A háború után kétségbe ejtette a
nemzeti tragédia, Trianon, s 1919-ben arra döbbent rá, amire Vörösmarty, Az
emberek c. művében. Minden szent eszme csak újabb szenvedést hoz.
A
Sziget és tenger mellett Az istenek halnak, az ember él (1929) és a Versenyt az
esztendőkkel (1933) kötet is a Babits-líra önértelmező, reflexív jellegének
fölerősödéséről ad hírt.
· Ezeknek a verseskönyveknek több
kiemelkedő darabjában is megjelenik magának a líraiságnak vagy a költészetnek,
illetve az alkotásfolyamatnak a problémája (Cigány a siralomházban). Ezzel
összefüggésben egyre gyakoribbá válik a hagyományhoz való viszonynak, a költői
beszédhelyzetnek és a prófétai szerepvállalásnak az értelmezése, újra
értelmezése, s a lét értelmének kérdése (Csak posta voltál). Műveinek a
halállal szembenéző, a lét végső kérdései felé forduló megszólalója
jellegzetesen életrajzi alakként formálódik meg (Ősz és tavasz között). E kései
költeményekben ismét fölerősödik a személyesség, melyhez gyakran társul
elégikus hangnem, irónia és/vagy önirónia.
· A Sziget és tenger c. kötet arra utal,
hogy a magánélet nyugalmába, egy idilli „szigetre” szeretne elvonulni, elbújni,
ahol szellemi függetlenségét megőrizheti. A sziget az elzárkózottság, magány
toposza, és magában rejti a költő függetlenség vágyát.
· Új témák jelennek meg a kötettel.
Felerősödik a szociális érzékenysége, s későbbi köteteiben, egészségi
állapotának romlásával, a halállal való szembenézés is megszólal.
Az
elvonulás azonban nem lehetett felhőtlen, a sziget fölött állandóan
összecsaptak a tenger hullámai. Nem hagyhatta figyelmen kívül az égető nemzeti
problémákat, közéleti kérdéseket.
Szociális
érzékenység
· Babits költői hozzáállásnak gyökeres
változása ebben a témában is tetten érhető.
· In Horatium: „Gyűlöllek, távol légy
alacsony tömeg!”
· A Cigány a siralomházban c. művében a
szociális érzékenység szólal meg, a mások iránt érzett szolidaritás. Itt már a
közös sorsban osztozó költőt láthatjuk: „testvérem van millió”
· 1933-as kötete a Versenyt az
esztendőkkel! folytatja az elzárkózás magatartását, a költeményekben még mindig
jelent van az, elvonulás szándéka, de már megjelenik a prófétaszerep
vállalásának kérdése. A harmincas években egyre magányosabbnak érezte magát,
humanista értékei egyre idegenebbnek tűntek a fasizálódó világban. A politikába
való belemélyedés helyett azonban inkább a bölcselkedést választotta. E kötet
több darabjában fellelhető a bibliai prófétákkal való azonosulás, a
prófétaszerep vállalásának kérdése, ami eddig nem volt jelen költészetében.
Nem
akar próféta lenni
·
A Mint különös hírmondó c versében megfogalmazódik mindaz a költő
világszemléletében esztendők óta felgyűlt eszme, gondolat, amely a
költeményekben már többször is megjelent. Végeredményben az emberi létről való
elmélkedésének összegzése, költői-erkölcsi magatartásának vezérfonala a vers. A
különös hegyi hírnökkel azonosítja magát a versben megszólaló költő-próféta.
Éveinek száma bölccsé érlelte, szíve feszült a rengeteg szótól, s ezeket nem
tarthatja tovább magában. Le kell mennie a hegyről, a hegyről ahová korábban
elvonult, s ismét szólnia kell, vagy legalábbis meg kell próbálnia. A költő
művészi magatartásának mintadarabja e vers.
·A
Csak posta voltál c költemény szintén nem a prófétává válás egyik verse. Babits
mindig is kereste a művész, s egyben az ember helyét a világban. A harmincas
évekbe egyre gyakoribban lettek az önvizsgáló, önmagával szembenéző költemények
(Mint különös hírmondó…; Holt próféta a hegyen stb). Az önvizsgálat tejes
őszinteségéből fakad e vers. Tárgya: mi az ember, a művész küldetése a világban?
Tud-e hatni a korára vagy esetleg a jövőre, s marad-e utána valami? Babits
tépelődései konklúzióval zárul, hogy az ember nem „egyetlen”, hanem pótolható,
hisz „csupa nyom vagy magad is,kit a holtak lépte vet.”
Szembenézés
a halállal
· Betegsége indokolja a költő kései
költészetének komor-fájdalmas hangulatát. 36-ban diagnosztizált rosszindulatú
daganat volt a gégéjében, s ez rányomta bélyegét a költészetére is. Megszólalt
a haláltól való rémület.
· Ősz és tavasz között
Egyedül
felesége áll már mellette, barátai elfordultak tőle.
„Barátaim
egyenkint elhagytak,/akikkel jót tettem megtagadtak..”- (párhuzam:Csokonai - A
tihanyi Ekhóhoz)
„Csak
te borulsz rám asszonyi jóság”
refrén:
„óh,jaj,meg kell halni,meg kell halni!”- nagyon kiábrándult!!
Míg
az évszakok körkörösek, az emberi élet múlandó.
· Balázsolás
Szent
Balázshoz könyörög (Ő a torokfájás, a veszedelmes torokgyík gyógyító
védőszentje), hogy segítsen neki a torokbaján, s szégyelli is magát, mert eddig
nem imádkozott hozzá:
„félszáz
évet megérjek, háladatlanul, nem is gondolva tereád”
A
megrendítő egyszerűség rendkívüli művészi erővel kelti fel a hajdani kisgyermek
bizalmát az áldás erejében. A vers végén már nem is az életmentést kéri tőle,
hanem a halálba való bölcs belenyugvást, a méltóságteljességet.
PRÓFÉTAI
MAGATARTÁS KITELJESEDÉSE
·Egyértelműen
a Jónás könyvében érkezik el Babits a prófétává válás végéhez. Itt hasonlóan a
korábbi művekhez, megjelenik a menekülés, Jónás menekül Istentől, de a cethal
gyomrában, (miután személyes hangnemben tárgyalt Istennel), rá kell jönnie,
hogy ez az ő sorsa. Babits=Jónás.
·Ninivébe
megy, hogy a számára kinyilatkoztatott szavakat továbbadja az embereknek, de ők
nem hallgatják meg, de Isten mondja neki, hogy „A szó tiéd, a fegyver az enyém./ Te csak prédikálj
Jónás, én cselekszem.”
·
Jónásnak, s a költőnek egyaránt rá kell eszmélni, hogy nem az ítélkezés az ő
feladata, hanem a harc minden embertelenség és barbárság ellen. Még akkor is,
ha a harc esetleg nehéz, vagy eredménytelen, „mert vétkesek közt cinkos, aki
néma”
Nyelvi
archaizmus, patetikus és ironikus-komikus hangnem végig jelen van a műben! A
harc kudarc, de egyben érték is!
Jónás
imája
·Érzi
a halál sürgető közelségét,ezért kéri,hogy szólhasson „mint rossz gégémből
telik és ne fáradjak bele estelig”. Már ő szeretne élete végig próféta maradni!
Befejezés
Míg
a Sziget és tenger kötet megjelenésekor Babits még elzárkózott a saját korának
valóságától, elzárkózott minden embertelen cselekedet elől, addig
személyiségének, művészi magatartásának változásával elérkezett a próféta
szerep vállalásához. Olyan utat járt be, ami egy igazi nemzeti költővé tette, s
ezért is mondhatjuk Ady mellett a kor vezető költőjének.
4. tétel
A költői magatartásforma változása Babits Mihály
életművében a Sziget és tenger (1925.) c. kötet időszakától
Vázlat
Bevezetés:
·
gondolati líra terén a századforduló
egyik legkiemelkedőbb költője
·
regények, drámák, műfordítások
·
hatást gyakorolt rá: Kant, Nietzsche,
Schopenhauer, Bergson és Freud
·
költészete: kíváncsiság, bölcseleti
problémák: ember és világ viszonya, megismerés és kifejezhetőség lehetőségei
·
először: Holnap c. antológia közli
verseit
·
később:
Nyugat felkarolja (1. nemzedék vezetője lesz Ady mellett)



·
változatos
líra:
o
1.
kötet: Levelek Iris koszorújából (1909.):
§ egyszerre
hagyományőrző és újító
§ személyiségét
kételyek borítják el (A lírikus epilógja)
o
Herceg,
hátha megjön a tél is!:
§ filozofikus,
bölcseleti költemények (pl.: Esti kérdés)
o
|

o
Nyugtalanság
völgye: pl.: Fortissimo


·
háború vége új poétikai magatartás


Tárgyalás:
·
1925.:
Sziget és tenger:
o
költői
magatartás: befelé fordulás, elkülönülés (sziget: elzárkózottság, magány
toposza)



o
előszó:
Örökkék ég a felhők mögött


o
szociális
érzékenysége felerősödik nemzeti
problémák, közéleti kérdések

·
Az
istenek halnak, az ember él (1929.), Versenyt az esztendőkkel! (1933.):
o
önértelmező,
reflexív jelleg felerősödése
o
megjelenik
a költészet, az alkotófolyamat problémája (pl.: Cigány a siralomházban)
o
egyre
gyakoribb a hagyományhoz való viszonynak, lét értelmének újraértelmezése:
§ pl.: Csak
posta voltál:
Ø nem a prófétává
válás egyik verse
Ø ember helyének
keresése a világban
Ø Mi az ember, a
művész küldetése a világban?
Ø Tud-e hatni
korára vagy a jövőre, marad-e utána valami?
Ø az ember nem
egyetlen, hanem pótolható:

o
halállal
szembenéző, a lét végső kérdései felé forduló megszólaló,jellegzetes életrajzi
alak:



§ pl.: Ősz és
tavasz között:
Ø barátai
elfordultak tőle, egyedül felesége áll mellette

(
párhuzam: Csokonai: A tihanyi Ekhóhoz)


Ø kiábrándult
refrén: „óh, jaj, meg kell halni, meg kell halni!”
§ pl.: Balázsolás:
Ø könyörgés Szent
Balázshoz (torokfájás gyógyító védőszentje)
Ø szégyelli magát,
hogy eddig nem imádkozott hozzá

Ø végül nem
életmentést, hanem bölcs belenyugvást, méltóságteljességet kér
·
szociális
érzékenység, a prófétává válás útja:
o
költői
hozzáállása gyökeresen megváltozik
In Horatium: „Gyűlöllek,
távol légy alacsony tömeg!”


o
1933.:
Versenyt az esztendőkkel!
§ folytatja az
elzárkózást
§ de: megjelenik a
prófétaszerep vállalásának kérdése
§ 30-as évek:
humanista értékei egyre idegenebbek a fasizálódó világban

·
prófétai
magatartás kiteljesedése:
o
prófétává
válás vége: Jónás könyve:
§ Babits = Jónás

§ „A szó tiéd, a
fegyver az enyém./Te csak prédikálj Jónás, én cselekszem.”


§ nyelvi
archaizmus + patetikus + ironikus – komikus hangnem
o
Jónás
imája:
§ érzi a halál
közelségét, kéri Istent, hogy szólhasson


Befejezés:
·
Sziget és tenger
megjelenése elzárkózott



·
olyan
utat járt be, ami miatt méltán nevezhetjük Ady mellett a kor vezető költőjének
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése