Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

A költői magatartásforma változása Babits Mihály életművében a Sziget és tenger (1925) c. kötet időszakától



A költői magatartásforma változása Babits Mihály életművében a Sziget és tenger (1925) c. kötet időszakától
Babits Mihály:
-A gondolati líra terén rendkívüli újító széles körű érdeklődése és tudása a századforduló egyik legnagyobbjává tette. Lírája mellett irodalomtörténeti, kritikai tanulmányai a legjelentősebbek. Ő volt egyik legkiválóbb műfordítónk, regényeket, drámákat is írt.
- Gondolkodására jelentős hatást gyakorolt Kant erkölcsbölcselete, valamint Nietzsche, Schopenhauer és Bergson életfilozófiája, William James tudatfolyam-elmélete, illetve Freud lélektana is. Babits költészetét a jelenségek lényegét firtató kíváncsiság jellemzi, amely olyan bölcseleti problémákat vet fel, mint az ember (szubjektum) és a világ (objektum) viszonya, a megismerés és kifejezhetőség lehetőségei, vagy az európai műveltséghagyomány újraértelmezése.
- Először a Holnap c antológia közölte verseit, majd a Nyugat felkarolta, Ady mellett a Nyugat első nemzedékének vezetője lett, nem szerette azonban a nyilvánosságot. Örökké az Arany János-i „métely” gyötörte.
- Nem tartozott a messianisztikus váteszek típusába, rettegett, hogy nem elég tehetséges.
-A Sziget és tenger c. kötetéig is sokat változott lírája, első verseskötete a „Levelek Iris koszorújából” (1909), noha Babits egyszerre volt hagyományőrző és újító (rendkívüli bravúrral kezelte az antik strófahasználatot és a modern verselést is), tehát nagyot alkotott, mégis kételyek borították el személyiségét, ahogyan  Lírikus epilógiában is olvashatjuk. A Herceg, hátha megjön a tél is! kötet filozofikus, bölcseleti költeményeket tartalmaz (Esti kérdés,Az őszi tücsökhöz), s  a Recitativ (Húsvét előtt) illetve a Nyugtalanság völgye (Fortissimo) költeményei az erkölcsi kiállás versei, s még a háború alatti szörnyűségek ellen tiltakoznak. Babits a háború elejétől ellenezte a vérontást.
- Így, a háború végével jutunk el egy új, megváltozott poétikai magatartáshoz, az elzárkózás magatartásához, mely motívum a Sziget és tenger c. kötetben jelenik meg először.

Sziget és tenger, változó magatartás forma:
·         Az 1925-ben megjelenő Sziget és tenger című kötet a befelé fordulás, az elkülönülés költői magatartását mutatja, de ugyanakkor a poétikai program fontosnak tartja az értékőrzést, a hagyomány továbbadása a költő feladata lesz, egyfajta prófétaszerepbe kerül. Szembe kell fordulni az újkori barbársággal.
·         A Sziget és tenger az Örökkék ég a felhők mögött című előszóval kezdődik, melyben Babits leírja, hogy a háború borzalmai után „jöjjön most már az Ész!”, tehát a rombolás után az építésnek kell jönnie elsősorban a múlt értékeinek megőrzésével fennmaradt alapokon.
Ebben a helyzetben a költőfeladata az kultúra megőrzése: „Hogy szolgálhatom az emberiséget, ha meg nem őrzök magamban minden színt, minden kincset, ami az emberiséget gazdagíthatja? ”
·         A háború után kétségbe ejtette a nemzeti tragédia, Trianon, s 1919-ben arra döbbent rá, amire Vörösmarty, Az emberek c. művében. Minden szent eszme csak újabb szenvedést hoz.

A Sziget és tenger mellett Az istenek halnak, az ember él (1929) és a Versenyt az esztendőkkel (1933) kötet is a Babits-líra önértelmező, reflexív jellegének fölerősödéséről ad hírt.
·         Ezeknek a verseskönyveknek több kiemelkedő darabjában is megjelenik magának a líraiságnak vagy a költészetnek, illetve az alkotásfolyamatnak a problémája (Cigány a siralomházban). Ezzel összefüggésben egyre gyakoribbá válik a hagyományhoz való viszonynak, a költői beszédhelyzetnek és a prófétai szerepvállalásnak az értelmezése, újra értelmezése, s a lét értelmének kérdése (Csak posta voltál). Műveinek a halállal szembenéző, a lét végső kérdései felé forduló megszólalója jellegzetesen életrajzi alakként formálódik meg (Ősz és tavasz között). E kései költeményekben ismét fölerősödik a személyesség, melyhez gyakran társul elégikus hangnem, irónia és/vagy önirónia.
·         A Sziget és tenger c. kötet arra utal, hogy a magánélet nyugalmába, egy idilli „szigetre” szeretne elvonulni, elbújni, ahol szellemi függetlenségét megőrizheti. A sziget az elzárkózottság, magány toposza, és magában rejti a költő függetlenség vágyát.
·         Új témák jelennek meg a kötettel. Felerősödik a szociális érzékenysége, s későbbi köteteiben, egészségi állapotának romlásával, a halállal való szembenézés is megszólal.
Az elvonulás azonban nem lehetett felhőtlen, a sziget fölött állandóan összecsaptak a tenger hullámai. Nem hagyhatta figyelmen kívül az égető nemzeti problémákat, közéleti kérdéseket.

Szociális érzékenység
·         Babits költői hozzáállásnak gyökeres változása ebben a témában is tetten érhető.
·         In Horatium: „Gyűlöllek, távol légy alacsony tömeg!”
·         A Cigány a siralomházban c. művében a szociális érzékenység szólal meg, a mások iránt érzett szolidaritás. Itt már a közös sorsban osztozó költőt láthatjuk: „testvérem van millió”
·         1933-as kötete a Versenyt az esztendőkkel! folytatja az elzárkózás magatartását, a költeményekben még mindig jelent van az, elvonulás szándéka, de már megjelenik a prófétaszerep vállalásának kérdése. A harmincas években egyre magányosabbnak érezte magát, humanista értékei egyre idegenebbnek tűntek a fasizálódó világban. A politikába való belemélyedés helyett azonban inkább a bölcselkedést választotta. E kötet több darabjában fellelhető a bibliai prófétákkal való azonosulás, a prófétaszerep vállalásának kérdése, ami eddig nem volt jelen költészetében.

Nem akar próféta lenni
· A Mint különös hírmondó c versében megfogalmazódik mindaz a költő világszemléletében esztendők óta felgyűlt eszme, gondolat, amely a költeményekben már többször is megjelent. Végeredményben az emberi létről való elmélkedésének összegzése, költői-erkölcsi magatartásának vezérfonala a vers. A különös hegyi hírnökkel azonosítja magát a versben megszólaló költő-próféta. Éveinek száma bölccsé érlelte, szíve feszült a rengeteg szótól, s ezeket nem tarthatja tovább magában. Le kell mennie a hegyről, a hegyről ahová korábban elvonult, s ismét szólnia kell, vagy legalábbis meg kell próbálnia. A költő művészi magatartásának mintadarabja e vers.
·A Csak posta voltál c költemény szintén nem a prófétává válás egyik verse. Babits mindig is kereste a művész, s egyben az ember helyét a világban. A harmincas évekbe egyre gyakoribban lettek az önvizsgáló, önmagával szembenéző költemények (Mint különös hírmondó…; Holt próféta a hegyen stb). Az önvizsgálat tejes őszinteségéből fakad e vers. Tárgya: mi az ember, a művész küldetése a világban? Tud-e hatni a korára vagy esetleg a jövőre, s marad-e utána valami? Babits tépelődései konklúzióval zárul, hogy az ember nem „egyetlen”, hanem pótolható, hisz „csupa nyom vagy magad is,kit a holtak lépte vet.”

Szembenézés a halállal
·         Betegsége indokolja a költő kései költészetének komor-fájdalmas hangulatát. 36-ban diagnosztizált rosszindulatú daganat volt a gégéjében, s ez rányomta bélyegét a költészetére is. Megszólalt a haláltól való rémület.
·         Ősz és tavasz között
Egyedül felesége áll már mellette, barátai elfordultak tőle.
„Barátaim egyenkint elhagytak,/akikkel jót tettem megtagadtak..”- (párhuzam:Csokonai - A tihanyi Ekhóhoz)
„Csak te borulsz rám asszonyi jóság”
refrén: „óh,jaj,meg kell halni,meg kell halni!”- nagyon kiábrándult!!
Míg az évszakok körkörösek, az emberi élet múlandó.
·         Balázsolás
Szent Balázshoz könyörög (Ő a torokfájás, a veszedelmes torokgyík gyógyító védőszentje), hogy segítsen neki a torokbaján, s szégyelli is magát, mert eddig nem imádkozott hozzá:
„félszáz évet megérjek, háladatlanul, nem is gondolva tereád”
A megrendítő egyszerűség rendkívüli művészi erővel kelti fel a hajdani kisgyermek bizalmát az áldás erejében. A vers végén már nem is az életmentést kéri tőle, hanem a halálba való bölcs belenyugvást, a méltóságteljességet.

PRÓFÉTAI MAGATARTÁS KITELJESEDÉSE
·Egyértelműen a Jónás könyvében érkezik el Babits a prófétává válás végéhez. Itt hasonlóan a korábbi művekhez, megjelenik a menekülés, Jónás menekül Istentől, de a cethal gyomrában, (miután személyes hangnemben tárgyalt Istennel), rá kell jönnie, hogy ez az ő sorsa. Babits=Jónás.
·Ninivébe megy, hogy a számára kinyilatkoztatott szavakat továbbadja az embereknek, de ők nem hallgatják meg, de Isten mondja neki, hogy „A szó  tiéd, a fegyver az enyém./ Te csak prédikálj Jónás, én cselekszem.”
· Jónásnak, s a költőnek egyaránt rá kell eszmélni, hogy nem az ítélkezés az ő feladata, hanem a harc minden embertelenség és barbárság ellen. Még akkor is, ha a harc esetleg nehéz, vagy eredménytelen, „mert vétkesek közt cinkos, aki néma”
Nyelvi archaizmus, patetikus és ironikus-komikus hangnem végig jelen van a műben! A harc kudarc, de egyben érték is!
Jónás imája
·Érzi a halál sürgető közelségét,ezért kéri,hogy szólhasson „mint rossz gégémből telik és ne fáradjak bele estelig”. Már ő szeretne élete végig próféta maradni!

Befejezés
Míg a Sziget és tenger kötet megjelenésekor Babits még elzárkózott a saját korának valóságától, elzárkózott minden embertelen cselekedet elől, addig személyiségének, művészi magatartásának változásával elérkezett a próféta szerep vállalásához. Olyan utat járt be, ami egy igazi nemzeti költővé tette, s ezért is mondhatjuk Ady mellett a kor vezető költőjének.


4. tétel
A költői magatartásforma változása Babits Mihály életművében a Sziget és tenger (1925.) c. kötet időszakától
Vázlat
Bevezetés:
·        gondolati líra terén a századforduló egyik legkiemelkedőbb költője
·        regények, drámák, műfordítások
·        hatást gyakorolt rá: Kant, Nietzsche, Schopenhauer, Bergson és Freud
·        költészete: kíváncsiság, bölcseleti problémák: ember és világ viszonya, megismerés és kifejezhetőség lehetőségei
·        először: Holnap c. antológia közli verseit
·        később: Nyugat felkarolja (1. nemzedék vezetője lesz Ady mellett)
                       nem szereti a nyilvánosságot, Arany Jánoshoz hasonló személyiség
                       nem messianisztikus vátesz            retteg, hogy nem elég tehetséges
·        változatos líra:
o   1. kötet: Levelek Iris koszorújából (1909.):
§  egyszerre hagyományőrző és újító
§  személyiségét kételyek borítják el (A lírikus epilógja)
o   Herceg, hátha megjön a tél is!:
§  filozofikus, bölcseleti költemények (pl.: Esti kérdés)
o  
erkölcsi kiállás versei
 
Recitativ: pl.: Húsvét előtt
o   Nyugtalanság völgye: pl.: Fortissimo
háború szörnyűségei ellen tiltakoznak
          Babits az elejétől kezdve ellenzi
·        háború vége          új poétikai magatartás
                                           elzárkózás (Sziget és tenger-ben először)
Tárgyalás:
·        1925.: Sziget és tenger:
o   költői magatartás: befelé fordulás, elkülönülés (sziget: elzárkózottság, magány toposza)
                                        de: fontosnak tartja az értékőrzést
                                        költő feladata: a hagyomány továbbadása, kultúra megőrzése, szembefordulás az újkori barbársággal               egyfajta prófétaszerep
o   előszó: Örökkék ég a felhők mögött
                         „jöjjön most már az Ész!”            rombolás után építésnek kell jönnie
o   szociális érzékenysége felerősödik          nemzeti problémák, közéleti kérdések
·        Az istenek halnak, az ember él (1929.), Versenyt az esztendőkkel! (1933.):
o   önértelmező, reflexív jelleg felerősödése
o   megjelenik a költészet, az alkotófolyamat problémája (pl.: Cigány a siralomházban)
o   egyre gyakoribb a hagyományhoz való viszonynak, lét értelmének újraértelmezése:
§  pl.: Csak posta voltál:
Ø  nem a prófétává válás egyik verse
Ø  ember helyének keresése a világban
Ø  Mi az ember, a művész küldetése a világban?
Ø  Tud-e hatni korára vagy a jövőre, marad-e utána valami?
Ø  az ember nem egyetlen, hanem pótolható:
           „csupa nyom vagy magad is, kit holtak lépte vet.”
o   halállal szembenéző, a lét végső kérdései felé forduló megszólaló,jellegzetes életrajzi alak:
                 betegsége indokolja a kései költészet komor-fájdalmas hangulatát
                           (1936.: gégerák)
                  felerősödik a személyesség + elégikus hangnem, irónia, önirónia
§  pl.: Ősz és tavasz között:
Ø  barátai elfordultak tőle, egyedül felesége áll mellette
„Barátaim egyenkint elhagytak,/ akikkel jót tettem megtagadtak…”
        (párhuzam: Csokonai: A tihanyi Ekhóhoz)
”Csak te borulsz rám asszonyi jóság”
Ø  kiábrándult refrén: „óh, jaj, meg kell halni, meg kell halni!”
§  pl.: Balázsolás:
Ø  könyörgés Szent Balázshoz (torokfájás gyógyító védőszentje)
Ø  szégyelli magát, hogy eddig nem imádkozott hozzá
„félszáz évet megérjek, hálaadatlanul, nem is gondolva terád.”
Ø  végül nem életmentést, hanem bölcs belenyugvást, méltóságteljességet kér
·        szociális érzékenység, a prófétává válás útja:
o   költői hozzáállása gyökeresen megváltozik
In Horatium: „Gyűlöllek, távol légy alacsony tömeg!”
 


Cigány a siralomházban: „testvérem van millió”          sorsközösség vállalása
o   1933.: Versenyt az esztendőkkel!
§  folytatja az elzárkózást
§  de: megjelenik a prófétaszerep vállalásának kérdése
§  30-as évek: humanista értékei egyre idegenebbek a fasizálódó világban
politika helyett mégis a bölcselkedést választja
·        prófétai magatartás kiteljesedése:
o   prófétává válás vége: Jónás könyve:
§  Babits = Jónás
menekül sorsa elől, de rájön, hogy lehetetlen
§  „A szó tiéd, a fegyver az enyém./Te csak prédikálj Jónás, én cselekszem.”
feladata nem az ítélkezés, hanem a harc az embertelenség ellen
           ha nem: „vétkesek közt cinkos, aki néma.”
§  nyelvi archaizmus + patetikus + ironikus – komikus hangnem
o   Jónás imája:
§  érzi a halál közelségét, kéri Istent, hogy szólhasson
„mint rossz gégémből telik és ne fáradjak bele estelig.”
          élete végéig próféta akar lenni
Befejezés:
·        Sziget és tenger megjelenése      elzárkózott
                                                addig: művészi magatartása megváltozik         prófétaszerep vállalása
·        olyan utat járt be, ami miatt méltán nevezhetjük Ady mellett a kor vezető költőjének

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése