Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

3. tétel A közvetlen emberi kommunikáció néhány sajátszerűsége



3. tétel
A közvetlen emberi kommunikáció néhány sajátszerűsége
A kommunikáció
A kommunikáció az információ adásának, vételének vagy cseréjének az aktusa, valamely jelrendszer (pl.: a nyelv) szándékos és kölcsönös felhasználásával. Szűkebb értelemben a nyelvi közlés folyamatát értjük rajta.
A beszédhelyzet
A kommunikáció egyes esetei a társas érintkezés sajátos megjelenési változatai, így minőségüket és formai sajátosságaikat erőteljesen meghatározzák megvalósulásuk körülményei: a társadalmi hatások, az adott közlésfolyamat résztvevőinek képességei, tulajdonságai stb. Ezek az összetevők együttesen alakítják ki a beszédhelyzetet. A közlésfolyamat az adott szituáció szerint lehet magánjellegű (közvetlen) vagy nyilvános (társadalmi), formája szerint pedig írott vagy szóbeli.
A szövegkörnyezet
Az általunk kifejezni kívánt tartalmakat nyelvi elemek szabályos összefűzésével szervezzük szöveggé, ezáltal értelmet hordozó összefüggésrendszert alakítunk ki. Ezt kohéziónak (szövegösszefüggésnek) nevezzük. Az összetartó erőt a szöveg elemei között fennálló grammatikai és jelentéstani kapcsolat biztosítja
Egy mondat vagy kifejezés értelmét a szöveg egyéb részeinek, egységeinek viszonylatában ismerhetjük meg pontosan, aktuális jelentését a szövegkörnyezet határozza meg. Legszemléletesebb ez a többjelentésű szavak esetében, amikor csak a kontextusból derül ki, hogy éppen melyik értelemben használjuk a szót („Lehullt a fáról a levél” – „Feladtad a levelet?”). De egy kifejezés valódi jelentése gyakran nem derül ki pusztán a nyelvi alakból: például élőbeszédben a „Hát ez remek!” mondat a kontextustól, az intonálástól, a mimikától stb. függően lehet vidám felkiáltás, de gunyoros megjegyzés is.
A beszédhelyzet és a szövegkörnyezet hatásai
A beszédhelyzet és a szövegkörnyezet szoros kapcsolatban áll egymással, kölcsönösen hat egymásra. A kontextus minőségét meghatározó nyelvi elemek kiválasztását és összekapcsolását kommunikációs szituáció határozza meg (másképpen beszélünk tanárainkkal, mint osztálytársainkkal), ám a közlés folyamatában egymásra reflektáló, összefűződő szövegegységek egymásra hatása is módosíthatja a kezdeti beszédszituációt. Például ha egy békésen kezdődött párbeszédben meggondolatlanul elhangzik az egyik fél részéről egy sértő megjegyzés, a kontextus részévé válva egyrészt befolyásolja, árnyalja a későbbi nyelvi elemek jelentését, másrészt viszont a feladó és a vevő kezdeti lelkiállapotához képest is változást hoz (módosul a beszédszituáció), ami az általuk felhasznált nyelvi elemek közüli választás szempontjaira is kihat.
A szóválasztás
Egy ember szókincse – attól függően, hogy milyen körökben forog és milyen tevékenységeket végez – különböző nyelvi rétegek elemeiből tevődik össze. Ilyen rétegek például a köznyelv, a szleng, a hobbinyelvek, a szakzsargonok és az argó. A kommunikáció körülményei határozzák meg, hogy mikor melyik nyelvváltozat elemeiből építjük fel mondandónkat. Az adekvát szóválasztáshoz természetesen megfelelő nyelvtudásra van szükség. Azokat a szavakat, amelyek nem megfelelő rétegből kerülnek a közlés folyamatába, eltévedt szavaknak nevezzük (pl.: „Legyen oly szíves, konzultáljon a csajjal.”).
A mondatszerkesztés és a szöveg szintje
A mondatok és a szöveg szerkesztettségének is más-más a foka, minősége a különböző szituációkban. A közvetlen beszédhelyzet lazább struktúrát tesz lehetővé. A familiáris szöveg (pl.: családtagok között) gyakran elliptikus (hiányos), hiszen ott a helyzeten kívül valóság teremti meg a kohéziót (félszavakból is megértik egymást).
Hivatalos szituációink ezzel szemben pontos, feszes szerkezetet követelnek, ezekben nem engedhetjük meg magunknak a többértelműséget. Ezeket alacsonyabb fokú spontaneitás jellemzi: pl.: felszólalásainkra (pl.: konferencián) gondosan felkészülünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése