Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

Elégikus szemlélet Berzsenyi Dániel lírájában



Elégikus szemlélet Berzsenyi Dániel lírájában
Az antik költészetben az elégia az epigrammánál hosszabb disztichonban írt lírai alkotás. A műfajra jellemző a nyugodt, rezignált, bánatos hangnem, amely miatt eleinte panaszdalnak is nevezték. A lemondás, a siratás, a panasz állandósult témája lett a műfajnak.
Az elégikus szemlélet okai Berzsenyi lírájában:
A költő a klasszicizmus és a romantika határán alkotott. Horatiusi életfilozófia: az „arany középszer”, határozta meg életét és költészetét is. Niklai birtokán elzárkózva élt. Költészete kezdetén ódákat írt, amelyiket elküldött Kazinczynak, aki először nem válaszolta versekre. A csalódottság hatására magánéleti elégiákat kezdett írni. Az elégikus létszemlélet Berzsenyi Dániel egész életművében megjelenik: nem határolható el az óda és az elégia műfaja (, így megjelenik a köztes műfaj, az elégiko-óda).
Ezt az elégikus létszemléletet Berzsenyi 3 művében mutatnám be.
Osztályrészem:
A vers középpontjában az egyén áll. A vers három szerkezeti egységre bontható: az ifjúkor elmúlása, jelenbeli helyzet, a költészetéről vallott felfogás. A jelenkor ódai emelkedettsége a kényszerű lemondás miatt elégikus hangnemmel vegyül. A metaforikus hajón utazó költői lélek nem az álmokról, hanem azok beteljesüléséről mond le. A vágyakat a költészeten belül próbálja újra élni.
A közelítő tél:
Érték-és időszembesítő vers. A költő a folyamatos pusztulást a negatív festés eszközével jeleníti meg az évszak-toposzokat használva, vagyis az elmúlást szimbolizáló ősz képeit a fiatalságot jelképező tavasz képeinek a hiányával ábrázolja.(Az elmúlás melankolikus hangulatát a hangszimbolika és az időmértékes verselés is erősíti. )
Levéltöredék barátnémhoz:
Az episztolától (verses levéltől) egyre inkább eltávolodó, végül elégiába forduló alkotás. A címbeli töredék arra utal arra, hogy a mű episztolának indult, de végül a lírai én figyelme mégis önmagára irányult. A múlt értéktelítettsége kerül szembe a jelennel. Az emlékezet és a képzelet idézheti vissza az értékeket. Az elmúlás ebben a költeményben is megjelenik napszak-toposz formában. A vers első szakaszában személyes utalások találhatóak a címzetthez: „Ne kérdezd barátném!...”. Az első vsz. még a távol levő barátnő kérdését fáradt mélabúval utasítja el, hiszen úgyis ismeri társtalan magányát, a további vsz.-ok mégis a megtagadott választ fejtik ki, az elhárított kérdésre felelnek.
Ezt a strófát követően jön rá az olvasó, hogy nem költői levelet olvas, hanem egy elégiát. Berzsenyi a levélszerű megszólítást követően átcsap gondolatai szárnyán egy természeti kép kibontásához. A szüret-esti magány a költő életének reálisan bemutatott helyzetképe: cselédei már nyugovóra tértek, ő pedig egyedül, a többiekkel lelki közösséget nem találva agg diófája alatt tüzet gerjeszt. Idillikus hangulat tárul elénk. A kanóc („parázs”) pislogó lángjába nézve megindul az ábrándozás folyamata: elszakad a környező világ kiábrándító szürkeségéből „s egy szebb lelki világ szent óráit” éli át. Kínzó ellentét tárul fel itt is a száműzöttség, a kiábrándító jelen és a színes, érzelmekben és hajdani „tükörképekben” gazdag múlt között- tudatosítva a pótolhatatlan veszteségeket.
A külső világ sötétségbe burkolózik, melyet az apró fényvillanások tesznek érzékletesebbé. A költő lelkében pedig világos van. A külső és belső világot összekapcsoló elemek figyelhetők meg: „Kanócom pislogó lángjait szemlélem, a képzelet égi álmába merülök”, „Az őszibogárnak búsongó hangjai felköltik lelkemnek minden érzéseit”.
A költő a mű végén a korábbi reális képsort az életsorsát összegző jelképpé emeli: így lesz a magányos szüreti este az élet estéjévé, az öregedés jelképévé. (Vizuális elemek: )A költeményen végigvonul a tűz metaforája: „kanócom pislogó lángjait szemlélem”, „szelíd szerelem hamvadó szikrája”. A kanóc pislogó lángja az eltűnő életet, a hamvadó, kihűlő szerelmet asszociálja. (Hanghatások:) Az őszi bogár búsongó zümmögése pedig melankolikus lírájának „szomorgó nótáját”jelenti.


7. tétel
Elégikus szemlélet Berzsenyi Dániel lírájában
Vázlat
Bevezetés:
·        antik költészet: elégia           epigrammánál hosszabb disztichonban
·        nyugodt, rezignált, bánatos hangnem              panaszdal
·        téma: lemondás, siratás, panasz
·        elégikus szemlélet: jellemző Berzsenyire
                                                                    klasszicizmus-romantika határa
·        Horatiusi életfilozófia, niklai birtok
·        eleinte: ódák              Kazinczy
                                                először nem válaszol
·        csalódottság                 magánéleti elégiák
·        egész életművében megjelenik
                                              köztes műfaj: elégiko-óda
Tárgyalás:
·        3 művében mutatnám be:
·        Osztályrészem:
o   középpontban: az egyén
o   3 szerkezeti egység:
§  ifjúkor elmúlása
§  jelenbeli helyzet
§  költészetéről vallott felfogás
o   jelenkor: ódai emelkedettség + elégikus hangnem (kényszerű lemondás miatt)
o   metaforikus hajó
                         nem az álmokról, beteljesülésükről mond le
o   vágyak elérése: költészeten belül
·        A közelítő tél:
o   érték- és időszembesítő
o   folyamatos pusztulás
negatív festés
évszak toposzok
            ősz: elmúlás
                          tavasz: fiatalság képeinek hiánya
o   melankolikus hangulat:
§ 
erősíti
hangszimbolika
§  időmértékes verselés
·        Levéltöredék barátnémhoz:
o   episztolától távolodik, végül elégiába fordul
o   cím: „töredék”
                    episztolának indult
o   múlt értéktelítettsége              jelen
                    értékek:  emlékezet, képzelet
o   elmúlás: napszak-toposz
o   1. szakasz: személyes utalások a címzetthez
                              „Ne kérdezd barátném!...”
                                           1. vsz.: elutasítja kérdését
további versszakok: megtagadott válasz kifejtése
o   ezt követően: nem episztola, hanem elégia!
o   levélszerű megszólítás                  természeti kép
                                                                  szüret-esti magány
o   idillikus hangulat
o   kanóc pislogó lángja                    ábrándozás
                                                                 elszakadás
                                                                  „s egy szebb világ szent óráit” éli át
o   száműzöttség, kiábrándító jelen               színes, érzelmekben, hajdani „tükörképekben” gazdag múlt
                                  pótolhatatlan veszteségek
o   külső világ: sötét                          költő lelke: világos
apró fényvillanások
o   mű végén: reális képsor              életsorsát összegző jelkép
magányos szüreti este          élet estéje, öregedés
o   vizuális elem: tűz                 eltűnő élet, kihűlő szerelem
„kanócom pislogó lángjait szemlélem”
„szelíd szerelem hamvadó szikrája”
o   hanghatás: őszi bogár busongó zümmögése            melankolikus lírája „szomorgó nótája”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése