Hagyomány
és újítás Radnóti Miklós eklogáiban
Radnóti 1909-ben
született Budapesten. Születésekor azonban meghalt édesanyja és ikertestvére
is. Az élet további szenvedéseket tartogatott számára, de végül képességeinek
köszönhetően diplomát szerzett, később doktori fokozatot is. Szerelme, felesége
és múzsája Gyarmati Fanni. Élénk szerepet vállalt a kor értelmiségi-irodalmi
köreiben. Rendszeresen megjelentek versei a Nyugatban és más irodalmi lapban
is. Előadásokat tartott, tanulmányokat, cikkeket is írt. Fordítási munkái is
kimagaslóak voltak.
Költészetében
felfedezhető egy eklogaciklus. Összesen 8 eklogát írt. Ebből a 6. nincs meg,
vagy legalább is nem ekloga címmel. Az ekloga műfaja Vergiliustól ered. Radnóti
fordított Vergiliustól, és kedvelte is az ókori római költőt. Az ekloga
eredetileg pásztori költemény, ábrázolásmódja idilli, formája gyakran
párbeszédes, verselése hexameter. Hasonlóképpen jelenik meg Radnótinál is ez a
műfaj, a klasszikus latin szövegekre való rájátszásként. A különbség, hogy
Radnótinál a személyes lét fenyegetettsége, az erőszak és a szenvedés is
megjelenik. Tehát az idill és a tragikum együtt szólal meg ezekben a versekben.
Radnóti
ezt a műfajt látta legalkalmasabbnak arra, hogy bemutassa az embertelen,
veszélyekkel teli világot, és kifejezze mérhetetlen boldogságvágyát.
Az Első ecloga 1938-ban született. A versben a Pásztor és a Költő
beszélnek. A pásztor érdeklődik a világról, de a költő csak rossz és szomorú
híreket tud mondani. Íme egy részlet:
„KÖLTŐ Még szomorú se
vagyok, megszoktam e szörnyü világot annyira, hogy már néha nem is fáj, -
undorodom csak.”
A Második eclogában a Repülő és a Költő beszélnek. A repülő is
szenvedi a háborút, mert szenved a bombázó szerepében. A Költő is szenved a
háború miatt. Így szól a kiemelt részlet:
„REPÜLŐ […] De hisz
tudod! s megírod! és nem lesz majd titok, emberként éltem én is, ki most csak
pusztitok, ég s föld között hazátlan. De jaj, ki érti meg... Irsz rólam?
KÖLTŐ Hogyha élek. S ha
lesz még majd kinek.”
A Harmadik eclogában az elkeseredettség fokozódik. Ez a vers már nem
is párbeszédes. A költő meg-megszólítja pásztori múzsáját, és hangot ad
elkeseredettségének, fájdalmainak, vágyainak.
„Pásztori Múzsa,
segíts! úgy halnak e korban a költők... csak ránkomlik az ég, nem jelzi halom
porainkat, sem nemesívű szép, görög urna nem őrzi; de egy-két versünk hogyha
marad... szerelemről írhatok én még? Csillog a teste felém, ó pásztori Múzsa,
segíts hát!”
A Negyedik eclogát szokták a legtöbbször kiemelni. Ebben a párbeszéd
a Költő és a Hang között zajlik. A költő szabadságvágya szólal meg a versben,
és az emberi lét tragikuma ellen tiltakozik. A Hang bíztatja, de a Költő úgy
érzi, a rabságból csak a halál válthatja meg. Ez a gondolat válik meghatározóvá
Radnóti utolsó korszakában.
„KÖLTŐ […] Még csönd
van, csönd, de már a vihar lehell, érett gyümölcsök ingnak az ágakon. A lepkét
könnyü szél sodorja, száll. A fák között már fuvall a halál. És már tudom,
halálra érek én is, emelt s leejt a hullámzó idő; rab voltam és magányom lassan
növekszik, mint a hold karéja nő. Szabad leszek, a föld feloldoz, s az
összetört világ a föld felett lassan lobog. Az írótáblák elrepedtek. Szállj
fel, te súlyos szárnyu képzelet!
A HANG Ring a gyümölcs,
lehull, ha megérik; elnyugtat majd a mély, emlékkel teli föld. De haragod
füstje még szálljon az égig, s az égre írj, ha minden összetört!”
A Hetedik ecloga az utolsó előtti a ciklusban. Szintén nem
párbeszédes vers. Inkább egy gondolatfolyam versszakokra bontva. A láger
borzalmait, az otthon iránti vágyat írja meg ebben a műben, s mindezt a végső
elkeseredés hatja át. Egyben szerelmi óda is, a megszólított Fanni, az élet és
a remények képviselője.
„Alszik a tábor, látod-e drága, suhognak az álmok,
horkan a felriadó, megfordul a szűk helyen és már
ujra elalszik s fénylik az arca. Csak én ülök ébren,
féligszítt cigarettát érzek a számban a csókod
íze helyett és nem jön az álom, az enyhetadó, mert
nem tudok én meghalni se, élni se nélküled immár..”
A Nyolcadik ecloga a ciklus utolsó darabja, 1944 augusztusában
keletkezett. Benne az ószövetségi Náhum prófétát idézi meg a költő. Ennek
megfelelően archaizáló beszéd jellemzi. Ezen a ponton eleveníti fel Radnóti a
váteszköltői hagyományt: „Próféták s költők dühe oly rokon” – mondja. A vers
vége egy békés, emberhez méltóbb jövőbe tekint. De mit tehet addig a költő? Mit
tehetett Radnóti? Az utolsó hetek kínszenvedései között is írt, míg végül 1944
novemberében meggyilkolták.
9.
tétel
Hagyomány
és újítás Radnóti Miklós eklogáiban
Vázlat
Bevezetés:
·
született: 1909., Budapest
édesanyja és ikertestvére meghalt
később: Ikrek
hava önéletrajzi mű,
önvád
·
később apja is meghalt, nagybátyja
nevelte
·
képességeinek köszönhetően diplomát
szerzett, majd doktori fokozatot
·
szerelme, felesége és múzsája: Gyarmati
Fanni
·
élénk szerep a kor értelmiségi-irodalmi
köreiben
Nyugat 3. nemzedéke (Ezüstkor)
előadások, tanulmányok, cikkek, fordítások
Eklogaciklus:
·
az ekloga műfaja Vergiliustól ered
Radnóti fordított Vergiliustól, kedvelte a költőt
·
költészetében felfedezhető egy
eklogaciklus
összesen 8 ekloga
6. nincs meg, vagy nem ecloga címmel
·
eredetileg pásztori költemény
idilli ábrázolásmód, gyakran párbeszédes forma,
verselése hexameter
·
Radnótinál hasonlóképp jelenik meg a
műfaj
különbség: megjelenik a személyes lét
fenyegetettsége, az erőszak és a szenvedés
idill és tragikum együtt szólal meg
·
ezt a műfajt látta legalkalmasabbnak
arra, hogy bemutassa az embertelen, veszélyes világot + kifejezze mérhetetlen
boldogságvágyát
A
ciklus:
·
Első ecloga:
-
1938.
-
Pásztor és Költő párbeszéde
pásztor érdeklődik a világról, költő csak rossz
hírekkel szolgál
„KÖLTŐ:
Még szomorú se vagyok, megszoktam e szörnyü világot annyira, hogy már néha nem
is fáj, - undorodom csak.”
·
Második ecloga:
-
Repülő és Költő párbeszéde
szenvednek a háború miatt
repülő arra kéri, írja meg ártatlanságát
„REPÜLŐ:
[…] De hisz tudod! s megírod! és nem lesz majd titok, emberként éltem én is, ki
most csak pusztitok, ég s föld között hazátlan. De jaj, ki érti meg... Irsz
rólam?
KÖLTŐ:
Hogyha élek. S ha lesz még majd kinek.”
·
Harmadik ecloga:
-
az elkeseredettség fokozódik
-
nem párbeszédes
-
költő megszólítja múzsáját
hangot ad elkeseredettségének, fájdalmának,
vágyainak
„Pásztori
Múzsa, segíts! úgy halnak e korban a költők... csak ránkomlik az ég, nem jelzi
halom porainkat, sem nemesívű szép, görög urna nem őrzi; de egy-két versünk
hogyha marad... szerelemről írhatok én még? Csillog a teste felém, ó pásztori
Múzsa, segíts hát!”
-
párbeszéd: Költő és Hang
-
költő
szabadságvágya szólal meg
emberi lét tragikuma ellen tiltakozik
-
Hang bíztatja
de: Költő úgy érzi a rabságból csak a halál
válthatja meg
meghatározó Radnóti utolsó korszakában
„KÖLTŐ […] Még csönd van, csönd, de már a
vihar lehell, érett gyümölcsök ingnak az ágakon. A lepkét könnyü szél sodorja,
száll. A fák között már fuvall a halál. És már tudom, halálra érek én is, emelt
s leejt a hullámzó idő; rab voltam és magányom lassan növekszik, mint a hold
karéja nő. Szabad leszek, a föld feloldoz, s az összetört világ a föld felett
lassan lobog. Az írótáblák elrepedtek. Szállj fel, te súlyos szárnyu képzelet!
A
HANG Ring a gyümölcs, lehull, ha megérik; elnyugtat majd a mély, emlékkel teli
föld. De haragod füstje még szálljon az égig, s az égre írj, ha minden
összetört!”
·
Hetedik ecloga:
-
nem párbeszédes
-
gondolatfolyam versszakokra osztva
-
láger borzadalmai, otthon iránti vágy
végső elkeseredés
·
szerelmi óda is
megszólított: Fanni
élet, remények képviselője
„Alszik
a tábor, látod-e drága, suhognak az álmok,
horkan
a felriadó, megfordul a szűk helyen és már
ujra
elalszik s fénylik az arca. Csak én ülök ébren,
féligszítt
cigarettát érzek a számban a csókod
íze
helyett és nem jön az álom, az enyhetadó, mert
nem
tudok én meghalni se, élni se nélküled immár..”
·
Nyolcadik ecloga:
-
utolsó, 1944. augusztus
-
ószövetségi Náhum próféta
-
archaizáló beszéd
-
feleleveníti a váteszköltői hagyományt
„Próféták
s költők dühe oly rokon”
-
zárlat: békés, emberhez méltóbb jövőbe
tekint
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése