A tömegkommunikáció nyelvi
sajátosságai és hatása a nyelvhasználatra
A tömegkommunikáció
Kommunikációnak nevezünk minden olyan
folyamatot, amelynek során legalább két résztvevő adott jelrendszer
alkalmazásával közöl egymással valamit, vagy az egyik fél a másiknak valamilyen
információt ad át. A kommunikáció általános definícióján belül
megkülönböztethetjük az interperszonális és
a tömegkommunikációt. A tömegkommunikáció a kommunikációnak az
a fajtája, amely széles befogadó rétegnek közvetett és egyirányú módon
információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi eszközök segítségével. A
jelenségről tiszta formájában csak az
első ipari forradalom utáni időktől beszélhetünk, amikor a társadalmi
körülmények (szabadidő, írni-olvasni tudás növekvő aránya stb.) szélesebb
rétegek számára is lehetővé tette a mindennapi sajtótermékekhez való
hozzájutást. Azóta a tömegkommunikáció a média
forradalmának és a digitalizálódás
tömeges mértékének is köszönhetően egyre nagyobb és nagyobb jelentőségre tesz
szert, sőt már-már elmosódni látszanak az interperszonális és a
tömegkommunikáció határai is (pl.: az internetes fórumokon, ahol bárki
közzéteheti véleményét mindenki számára hozzáférhető formában).
Tömegkommunikáció eszköz, médium a TV, az internet, az
újság vagy más írott sajtóműfaj, a rádi stb. Mára a tömegkommunikáció
mindennapjaink szerves része lett, óhatatlanul is jelentős hatással van
működésünkre, gondolatainkra, életünkre, így nyelvhasználatunkra is. A kérdés
pusztán annyi, hogy ez a hatás pozitív-e vagy negatív.
Pozitív hatások
A
gyors információáramlás segíti az emberek
közötti kommunikáció sikerességét, hatékonyságát. A tömegkommunikációnak
fontos szerepe van a pontos
nyelvhasználat, az egyértelmű és világos, szabatos megfogalmazás és a helyes
mondatszerkesztés szabályainak terjesztésében is, hiszen a befogadó
általában megtervezetten és gondosan előadott információval szembesül (pl.: a
híradó nézésekor). Továbbá a médiumokon keresztül a befogadó motivációhoz és
mintához juthat a helyes artikulációs és
gesztikulációs készségek elsajátításához. Ezáltal a tömegkommunikációnak
kiemelkedő szerep jut az új nyelvi
jelenségek elterjesztésében és a nyelvművelésben
(pl.: tévériportok, kommentek stb.). De ezek a csatornák forrásai az ún.
divatszavak vagy akár neologizmusok elterjedésének is (pl.: kibeszélő show).
Negatív hatások
Amikor
meghalljuk a tömegkommunikáció kifejezését, a tömeg szóról azonnal a
közgazdaságtudományokból ismert tömegcikkek jellegzetességei jutnak eszünkbe. A
tömegkommunikációban használatos nyelvi és nem nyelvi elemek mind szélesebb
rétegekhez igyekeznek eljutni, nem ritkán azzal a célzattal, hogy befolyásoljanak minket döntéseinkben. A
tömegkommunikáció szükségszerűen eszköze, nyilvános közege nyelvi valóságunk,
ismereteink uniformizálásának is
(lásd: reklámok). A közölt információk értékét tekintve is sok a kérdőjel: a
kommunikációs folyamat egyirányúsága folytán nehezen ellenőrizhető a hírérték, a leközölt valóság, amely gyakran
csak töredékét tartalmazza az eredeti forrásnak (pl.: kereskedelmi csatornák
vagy politikai propaganda esetén).
A
tömeges és rendszeres jellegnek köszönhető, hogy a tömegkommunikáció a nyelvi
hibákat is hatékonyan terjeszti, valamint a nyelvhasználatunkba tudat alatt is
olyan szleng, argó kifejezéseket
ültet át, amelyek nem feltétlenül segítik elő a befogadó esztétikailag is
megfelelő nyelvváltozatának kialakulását. A szleng vagy argó túlzott súllyal
való érvényesülése nyelvhasználatunkban pedig csak erősíti a hagyományos szókincsünk visszaszorulására vonatkozó
tendenciákat. A tömegkommunikáció hatására uniformizálódik a nyelv,
visszaszorulóban vannak a tájnyelvi szavak, eltűnőben a nyelvváltozatok,
dialektusok.
A
visszakapcsolás, az azonnali válaszlehetőség hiányából következik a befogadó
passzív szerepe, amely a beszélt nyelv kellő gyakorlása nélkül beszédkészségünk színvonalának romlásához
vezethet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése