József
Attila poétikai útkeresése a Nem én kiáltok (1924.) című kötet megjelenéséig
Bevezetés
József
Attila a magyar irodalomból a világirodalomba nőtt lángelme. Költészete a
magyar irodalom egyik csúcsteljesítménye. Jelentősége, újításai Petőfiéhez
fogható. Mindössze 32 évet élt, sorsa nélkülözés, üldözés, meg-nem-értés volt.
Pályája
József
Attila életműve rendkívül sokrétű, lírájára a folytonosság jellemző. Ez a
folytonosság lehetőséget teremt a költő művészetének poétikai tagolására,
korszakainak kijelölésére. Azonban nem lehet konkrét határvonalakat húzni, ezek
sokszor elmosódnak, egymásba csúsznak. Formanyelvét a korban elterjedő
avantgárd és klasszikus modernség, és újnépiesség alakítja, miközben az európai
későmodernség is hatással van rá. Tudatosan készült a művészetre, mindent
megtett, hogy a világot, melyet lát, hitelesen adja vissza. Behatóan
foglalkozott az irodalommal, filozófiával, természettudományokkal.
József
Attila nagyon korán, de nem azonnal találta meg saját hangját.1922-ben jelent
meg nyomtatásban első verse. Decemberben első verseskötete is megjelent, a
„Szépség koldusa” címmel, Juhász Gyula segítségével. Az 1920-25-ös éveket a
költő legtermékenyebb korszakaként tartják számon. (Ekkor írta költői művének
felét). Ez volt a felkészülés, a poétikai útkeresés időszaka. Az ekkor írt
versekre jellemző, hogy nincs egységes stílusuk, kísérletezés különböző
stílusokkal található bennük.
Szépség
koldusa
17
éves korában jelent meg első verseskötete, amelyhez az előszót Juhász Gyula
írta, aki végig támogatta József Attilát. „Isten kegyelméből való költőnek”
nevezte.Ebből a kötetből, úgy tűnik, mintha csak epigon lenne, eredetiség
nélküli utánzói nagy tanítóinak, hisz ez a kötet még a tanulóévek kötete. Mint
minden jelentős költő, ő sem indult teljesen készen, egyéni hanggal. Mesterei
nyomán jár, tőlük tanulja a formanyelvet, a verstechnikát. Nem egyfajta
stílust, mestert követ, hanem egyszerre többet. Változatos témákban, formákban,
hangokban próbálgatta magát. Kedvelte a szonetteket és szinte minden
versformát, amit az elődök műveiből átvett és tehetségesen alkalmazott. Erőteljesen
érezhető a nyugatosok hatása. Egyformán tud szólni Ady (A legutolsó harcos),
Kosztolányi (A bánat), Juhász Gyula (Szeged alatt), Babits, Kassák, Tóth Árpád,
Baudelaire hangján: mindegyikük verselését elsajátította. Erre utal a „Távol,
zongora mellett” című művéből idézett sor: „Hová kell mennem? Nem enyhít a
távol, és hangok ömlenek a zongorából, mint illatos teából száll a gőz.”Aki így
tud játszani az előtte alkotó mesterek stílusával, az már nem csupán ügyes
utánzó, hanem él valami alapvető formaérzék, vers-értés. Ezek a versek tehát
nem csupán utánzások. Lelünk bennük tévedhetetlenül sajátosan egyéni
mondanivalót. Más költőkkel szemben, akik hosszabb-rövidebb tanulóidő után
megtalálják saját hangjukat, s elszakadnak a követett mintáktól, József Attila
még akkor sem hagy fel az imitációkkal, mikor már kikísérletezte saját hangját.
Következő
évek
Az
ekkor született verseket pesszimizmus, bánat járja át. Hozzájárul kedélyéhez a
nyomorúságos gyerekkor, a beteljesületlen Márta-szerelem, édesanyja elvesztése,
és az ország szorult helyzete, amelyből nem lát kiutat. A „Kékmadár” című
folyóirat októberi számában jelent meg „Lázadó Krisztus” című verse, amely miatt
később istengyalázási pert indítottak ellene. Először fogházra, majd
pénzbüntetésre ítélték, később felmentették. Az ítélettel a sajtó is sokat
foglalkozott, a per nyomán vált neve szélesebb körben ismertté. Nemcsak
tehetségével tűnt fel, hanem bátor, őszinte, konvenciókat tagadó
témaválasztásával és nyelvhasználatával.
A
következő években is ír még verseket a nyugatosok modorában, de hamarosan
ráeszmél, hogy ő mégsem azonos a „szépség koldusával”, s a nyugtalan önkeresés
következik. Új lehetőséget jelentett számára példaképe, Walt Whitman szabad
versei. Ekkor ismerkedett meg a korban
meghatározó stílussal, az avantgárddal, amely újabb formabontó lehetőségeket
nyitott meg számára. Ezt mutatja a szabad versek erősödő jelenléte, az
expresszionista nyelvezet, és némely vers rímtelensége. Szabad gondolatáramlás
jellemző, és egyéni képalkotás.
A
’20-as években az avantgárddal látszólag szembenálló irányzat, az újnépesség is
foglalkoztatta. Ez valószínűleg kapcsolatban volt Bartók és Kodály népzenekutató
munkásságával, ami meghatározta a kor művészeti életét. Erdélyi József népi
lírájának hatására is felfedezi a népdalok és népballadák tiszta hangját, falusi
életet ábrázoló képeket használ. Ezek
legjobban a Szegény ember verseiben jelenik meg, amellyel egyedi stílust alakít
a szegénység ábrázolásáról. (Szegény ember balladája, Aki szegény az a
legszegényebb) Ezek már következő kötetében a „Nem én kiáltok”-ban jelennek
meg. A sokféle stílus között, már kezdte megtalálna saját, egyéni „józsef
attilás” stílusát.
Sokan
az 1923-as „Megfáradt ember” című művét tartják az első igazi József Attila
versnek. A poétikai útkeresés olyan, olykor ellentmondásos kísérletezést
jelentett számára, amelyben könnyen megfértek egymás mellett a szabad versek és
folklorisztikus művek.1924-ben „A villámok szeretője” címmel akar kötet kiadni,
és bekapcsolódik a fővárosi irodalmi életbe. Ezt később a „Nem én kiáltok”
címre változtatja, amely egy következő versének címéből származik. Itt jelenik
meg először egészében jellegzetes hangja, amelyben a lírai én társadalom kívüliségét
helyezte előtérbe. Ekkor teljesedett ki az a kétségbeesett én-keresés,
társadalmi kirekesztettség feldolgozása, amely egész költészetének tematikáját
meghatározta.
6.
tétel
József
Attila poétikai útkeresése a Nem én kiáltok (1924.) című kötet megjelenéséig
Vázlat
Bevezetés:
·
magyar irodalomból a világirodalomba
nőtt lángelme
·
újításai: Petőfiéhez hasonló
·
32 évet élt
·
költészete: magyar irodalom egyik
csúcsteljesítménye
·
sorsa: nélkülözés, üldözés, meg nem
értettség
Pályája:
·
életműve sokrétű
·
lírájára jellemző a folytonosság
·
formanyelve: avantgárd, klasszikus
modernség, újnépiesség alakítja + későmodernség hatása
·
tudatosan készült a művészetre
(irodalom, filozófia, természettudományok)
Megjelenése az irodalomban:
·
nagyon korán, de nem azonnal találta meg
saját hangját
·
1922.: első verse megjelenik
·
1922. dec.: első verseskötet: Szépség koldusa
·
1920-25.: legtermékenyebb korszaka


Szépség koldusa:
·
17 éves korában
·
Juhász Gyula segítségével


·
tanulóévek kötete: eredetiség nélküli
utánzásnak tűnik

·
nem egyfajta stílust követ, hanem
egyszerre többet
·
próbálgatások: változatos témák, formák,
hangok


·
erőteljes a nyugatosok hatása
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
·
nem csak utánzó: él benne valami
alapvető formaérzék, vers-értés

·
más költőkkel szemben: saját hangja
megtalálása után sem hagy fel az imitációkkal
Következő évek:
·
pesszimizmus, bánat

·
1923.: Lázadó Krisztus c. vers
megjelenése



Önkeresés:
·
később is ír verseket a nyugatosok
modorában


·
új lehetőség: Walt Whitman szabad versei
(példaképe)
·
megismerkedik a kor meghatározó
stílusával, az avantgárddal


·
jellemző: szabad gondolatáramlás, egyéni
képalkotás
·
újnépiesség:
avantgárddal látszólag szembenáll





·
ekkor kezdi megtalálni egyéni stílusát

·
poétikai útkeresés: sokszínű
kísérletezés

·
1924.: bekapcsolódik a fővárosi irodalmi
életbe
·
A
villámok szeretője címmel akar kötetet kiadni

·
itt jelenik meg először egészében
jellegzetes hangja

·
|

·
társadalmi kirekesztettség feldolgozása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése