Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 16., kedd

18.tétel A képszerűség stíluseszközei és hatása: képek, képrendszerek felismerése, alkalmazása



18.tétel
A képszerűség stíluseszközei és hatása: képek, képrendszerek felismerése,
alkalmazása

A szépirodalmi stílus a legválasztékosabb, nyelvi és esztétikai szempontból a legigényesebb, művészi célú stílusréteg. Nyelvi jellemzői többek között a változatosság, a szemléletesség, az élénkség, a képszerűség, a sűrítettség és az eredetiség. Képszerűségen a közlés képfelidéző erejét és érzelemkifejező voltát értjük. A szemléletesség legfőbb elemei a szóképek: a metafora, metonímia, szinesztézia, allegória és szimbólum két fogalom, jelenség társításán alapulnak.
A szókép (trópus) névátvitel, amelyben a fogalmak azonosításával új gondolati, érzelmi, hangulati többlettartalom válik lehetségessé. A szépirodalom bővelkedik szóképekben, mert
ezek egyszerre több valóságsíkot képesek felidézni. A szemléletesség költői eszközei még a hasonlat, a szókészletben pedig a festői erejű szavak, az evokáció, illetve a tájnyelvi kifejezések bővítik a képszerűség és a hangulatkeltés eszköztárát.
Metafora: a képszerűség alapvető eszköze, névátvitel tartalmi hasonlóság vagy hangulati
egyezés alapján: „Az öntudat nem űz, a konok kapitány.” A metafora szerkesztettsége szerint lehet teljes vagy egytagú (csonka). Ha csak a hasonló van megnevezve („amott ül egy túzok magában”), akkor egytagú, ha a hasonló és a hasonlított is szerepel, akkor teljes a kép. („Vasvilág a rend.”) A metafora egyik típusa a megszemélyesítés, amikor egy fogalomhoz vagy egy tárgyhoz egy élőlény (általában ember) tulajdonságait rendeljük.

Szinesztézia: a hangulati egyezésen alapuló metaforák között fordul elő, különböző érzékterületekről vett fogalmak társítása egy képben (nehéz szag, meleg szín).

Allegória: mindig egy elvont fogalmat társít egy érzéki képpel, vagy egy gondolati fogalmat személyesít meg. Amikor magaa mű kétféleképpen értelmezhető: vehetjük az elsődleges jelentést is alapnak, de ugyanakkor átvitt értelemben is lehet elemezni az adott alkotást (Petőfi: Feltámadott a tenger)

Metonímia: névátvitel, melyben a két fogalom valóságosan érintkezik. Mindig egytagú, csak  a képi fogalmat nevezi meg (Tisztelt Ház, összeült a parlament)
A metonímia egyik fajtája a szinekdoché, amely akkor jön létre, ha a fogalmak rész-egész vagy nem-faj felcserélésén alapulnak (kétezer lelkes település)

Szimbólum: a szóképek külön csoportja, benne a kifejező kép önállóvá válik, egész
gondolatsor, összetett érzelmek, sejtelmes hangulatok képzetét kelti a kép révén (kasza, kenyér, szív).

Hasonlat: benne a közös vonás kiemelésére állítunk párhuzamba két fogalmat. Az
összehasonlításban három elem van: kép, fogalom, közös jegy. Grammatikai jellemzője a mint vagy az akár szó. (Ordít, mint a fába szorult féreg.)

Képrendszer:
a költői kép fogalmán nemcsak a korábban említett elemi képeket értjük, hanem a szövegekben tudatosan kialakított képi összefüggéseket is. Összetett költői képnek az alakzatok és a képi elemek kombinációit nevezzük, amelyek mint összetett jelegyüttesek
hozzák létre tudatunkban a művészi hatást, élményt. Komplex képnek nevezzük, ha
szemléleti, hangulati és fogalmi úton egyszerre hat a kép.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése