A
konfliktusrendszer és a szerkezet sajátosságai Katona József Bánk bán című tragédiájában
Bevezetés:
Katona
József a 19. század elején alkotó romantikus író, műfordító, színész és rendező
is egyben. Azon művészek egyike, akit kora még nem fogadott el, az utókor
értékeli igazán munkásságát. Mindezek mellett ügyvédként harcolt a jobbágyság
elnyomása ellen, Bánk bán című drámája is a magyar jobbágyság tehetetlenségéről
szól a külföldi urakkal szemben.
A mű keletkezése:
1815-ben
az Erdélyi Museum című folyóirat pályázatot hirdet egy olyan hazafias témájú
színdarab megírására, amivel megnyithatnák a kolozsvári kőszínházat. Erre írta
meg Katona a Bánk bánt, ám a
bírálóbizottság nem figyelt fel rá, hiszen a mű nem felelt meg az akkori
közízlésnek. 1819-ben átdolgozza művét, ám a cenzúra megtiltja színházi
előadását, csak könyv formájában jelenhet meg 1920-ban. A kudarcok hatására
Katona elfordul az írástól és teljes figyelmet fordít ügyészi pozíciójára,
1830-ban meghal. Művét csak halála után viszik színpadra, először 1833-ban, de
az áttörést az 1848. március 15-ei előadás hozza meg. Később tovább
népszerűsíti Erkel Ferenc megzenésítése.
Tárgyalás:
Téma
Katona
a dráma témáját történelmi forrásokból meríti, krónikák sorát dolgozza fel, de
elsősorban a Heltai művekből merít. 1213-ban a források szerint II. András
feleségének öccse elcsábítja a nádor feleségét a királynő segítségével, ezért
bosszúból a nádor (Bánk) megöli a királynét. Felhasználja a forrásokat, de az
írói képzeletre is hagyatkozik. Kitalált szereplők: Tiborc, Biberach, Izidóra.
Karakterek
A
történet dinamikáját a különböző szereplői körök egymással való összetűzése
adja. Három
csoportba oszthatóak a szereplők. 1: Bánk és köre (Melinda, Tiborc, Mikhál,
Simon, Soma), 2: Gertrudis és köre (Ottó, Biberach, Iziodóra), 3: Endre és köre
(Myska, Solom mester). Különösen kiemelt figyelem irányul a címszereplőre. Kimagaslóan
jelentős, eszményi alak, aki 2 féle becsület között vergődve meghasonlott,
rendkívüli hős alakját, mégsem törte össze. Romantikus karakter, a nemzeti
egységet és a békét képviseli.
Szerkezet:
- Shakespeare-i
drámaszerkezet:
·
klasszikus,
szabályos szerkesztés (a dráma szerkezeti elemeinek az 5 szakasz felel meg)
·
a
tragédiát a főhős megkésett felismerése okozza
-
romantikus
vonások:
·
több
szálon futó, szerteágazó cselekmény
·
álompor,
rejtekajtó, szerelmi bájital, gyilkosság a nyílt színen
·
szentimentalizmuson
túllépő, romantikus formanyelv
-
a
helyszín és az idő egysége csak egy-egy szakaszon belül érvényesül:
·
a
szakaszoknak önálló funkciójuk van
·
az
egyes szakaszokban váltakozva kerül előtérbe a magán- és a közélet
·
szakaszok
in medias res kezdéssel indulnak
·
minden
szakasz hangsúlyos jelenettel zárul
·
fontos
szerep jut a szakaszok közti cselekménynek (II-III. között: Bánk és Izidóra,
Bánk és Melinda párbeszéde, IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a
lázadókkal, Ottó megöli Melindát.)
-
Előversengés – I. szakasz:
·
az
első változatban még nem szerepelt
·
itt
is halad előre a cselekmény, tehát címe ellenére inkább expozíciónak mondható
·
konfliktusok, valamint a főbb szereplők
bemutatása
·
A
királyné körútra küldi Bánkot, de Petúr és a békétlenek hazahívják. Ottó el
akarja csábítani Melindát.
-
Bonyodalom (2. és 3. szakasz):
·
2.
szakasz: Megtudjuk, hogy a békétlenek miért elégedetlenek. Bánk csillapítja
őket, nem akarja, hogy ártatlan vér folyjon.
·
3.
szakasz: Biberach hevítőport ad Melindának és altatóport a királynénak. Bánk
megtudja, hogy mi történt. Megjelenik Tiborc, felelőssé teszi Gertrudist,
amiért lopni kényszerült.
-
Tetőpont (4. szakasz):
Gertrudis és
Bánk veszekednek, melynek végén megöli a királynét. A haza és a becsület
parancsára hivatkozik.
-
Megoldás (5. szakasz):
A király először
meg akarja büntetni Bánkot. Bánk lelkileg összeomlik, Melinda halálával az
élete értelmetlenné válik, a büntetés felesleges.
Konfliktusrendszer:
-
a
műben egybefonódnak a magán- és közéleti konfliktusok (nemzeti érdek megsértése
+ Melinda elcsábítása)
-
fő
témaköre az élősködő idegen hatalom elleni lehetséges magatartásformák
-
a
válságos politikai helyzetből személyes tragédiák következnek
-
szerelmi
és történelmi tragédia egyben – a végén csak a történelmi látszik megoldódni
-
a
Bánk bánt konfliktusos és középpontos drámának is tekinthetjük
a
mű és a konfliktusrendszer középpontjában a címszereplő áll
minden
erő rá irányul, minden sérelem, ha áttételesen is, de őt is sérti
-
a
konfliktus legnyilvánvalóbban Bánk és Gertrudis alakjában sűrűsödik össze
kettejük
összecsapása a megbomlott harmónia helyreállítását jelzi
-
számos
mellékkonfliktus:
·
Bánk-Melinda
·
-Bánk-Petur
(A kirányné eltávolításának indoka)
·
-Gertrudis-Simon,
Mikhál
·
-Gertrudis-
Ottó, Biberach
·
-Gertrudis-Izidóra
Ezek
a konfliktusok viszik előre az eseményeket, itt mutatkoznak meg az értékek,
erkölcsök, jellemek.
Befejezés:
A
mű nagy hatással volt az irodalomra, többen tanulmányokat írtak róla. Eredetileg
Arany János kezdett ilyen részletes tanulmányba, de amikor megtudta, hogy
Gyulai Pál irodalomtörténész is ebben a témában írná akadémiai székfoglalóját,
befejezetlenül hagyta művét, utat adva ezzel Gyulainak. A téma
bonyolultságát jelzi, hogy a Bánk bán az egyik olyan magyar mű, amely
szakirodalma százkötetnyi.
18. tétel
A konfliktusrendszer és a szerkezet sajátosságai
Katona József Bánk bán című
tragédiájában
Vázlat
Bevezetés:
-
19.
sz. eleje
-
romantikus
író, műfordító, színész és rendező
-
kora
nem fogadta el, utókor értékeli igazán munkásságát
-
ügyvéd
is; harcol a jobbágyság érdekeiért
Bánk
bán témája is: magyar jobbágyság tehetetlensége a külföldi urakkal szemben
Mű keletkezése:
-
1815.:
Erdélyi Museum pályázata: hazafias témájú színdarab a kolozsvári kőszínház
megnyitójára
bírálóbizottság
nem figyelt fel rá, mű nem felel meg a közízlésnek
-
1819.:
átdolgozás de a cenzúra csak
könyvként engedi megjelenni (1920.)
-
Kudarcok
miatt elfordul az írástól, ügyész
-
1930.:
meghal
-
csak
halála után kerül a darab színpadra (1933.)
-
igazi
áttörés: 1848. március 15.
-
később:
Erkel Ferenc
Tárgyalás:
Téma:
-
történelmi
források, krónikák (elsősorban Heltai)
-
1213-as
források szerint: II.
András feleségének öccse elcsábítja a nádor feleségét a királynő segítségével,
ezért bosszúból a nádor (Bánk) megöli a királynét
-
írói
képzeletre is hagyatkozik
kitalált
szereplők: Tiborc, Biberach, Izidóra (különféle társadalmi rétegeket
képviselik: jobbágyság, bizalmasok, cselszövők
Karakterek:
-
történet
dinamikája: szereplői körök összetűzése
1.
Bánk
és köre (Melinda, Tiborc, Mikhál, Simon, Soma)
2.
Gertrudis
és köre (Ottó, Biberach, Iziodóra)
3.
Endre
és köre (Myska, Solom mester)
-
kiemelt
figyelem irányul a címszereplőre: Kimagaslóan jelentős, eszményi alak, aki 2
féle becsület között vergődve meghasonlott, rendkívüli hős alakját, mégsem
törte össze.
Romantikus
karakter nemzeti egység, béke
Szerkezet:
- Shakespeare-i
drámaszerkezet:
·
klasszikus,
szabályos szerkesztés (a dráma szerkezeti elemeinek az 5 szakasz felel meg)
·
a
tragédiát a főhős megkésett felismerése okozza
-
romantikus
vonások:
·
több
szálon futó, szerteágazó cselekmény
·
álompor,
rejtekajtó, szerelmi bájital, gyilkosság a nyílt színen
·
szentimentalizmuson
túllépő, romantikus formanyelv
-
a
helyszín és az idő egysége csak egy-egy szakaszon belül érvényesül:
·
a
szakaszoknak önálló funkciójuk van
·
az
egyes szakaszokban váltakozva kerül előtérbe a magán- és a közélet
·
szakaszok
in medias res kezdéssel indulnak
·
minden
szakasz hangsúlyos jelenettel zárul
·
fontos
szerep jut a szakaszok közti cselekménynek (II-III. között: Bánk és Izidóra,
Bánk és Melinda párbeszéde, IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a
lázadókkal, Ottó megöli Melindát.)
-
Előversengés – I. szakasz:
·
az
első változatban még nem szerepelt
·
itt
is halad előre a cselekmény, tehát címe ellenére inkább expozíciónak mondható
·
konfliktusok, valamint a főbb szereplők
bemutatása
·
A
királyné körútra küldi Bánkot, de Petúr és a békétlenek hazahívják. Ottó el
akarja csábítani Melindát.
-
Bonyodalom (2. és 3. szakasz):
·
2.
szakasz: Megtudjuk, hogy a békétlenek miért elégedetlenek. Bánk csillapítja
őket, nem akarja, hogy ártatlan vér folyjon.
·
3.
szakasz: Biberach hevítőport ad Melindának és altatóport a királynénak. Bánk
megtudja, hogy mi történt. Megjelenik Tiborc, felelőssé teszi Gertrudist,
amiért lopni kényszerült.
-
Tetőpont (4. szakasz):
Gertrudis és
Bánk veszekednek, melynek végén megöli a királynét. A haza és a becsület
parancsára hivatkozik.
-
Megoldás (5. szakasz):
A király először
meg akarja büntetni Bánkot. Bánk lelkileg összeomlik, Melinda halálával az
élete értelmetlenné válik, a büntetés felesleges.
Konfliktusrendszer:
-
a
műben egybefonódnak a magán- és közéleti konfliktusok (nemzeti érdek megsértése
+ Melinda elcsábítása)
-
fő
témaköre az élősködő idegen hatalom elleni lehetséges magatartásformák
-
a
válságos politikai helyzetből személyes tragédiák következnek
-
szerelmi
és történelmi tragédia egyben – a végén csak a történelmi látszik megoldódni
-
a
Bánk bánt konfliktusos és középpontos drámának is tekinthetjük
a
mű és a konfliktusrendszer középpontjában a címszereplő áll
minden
erő rá irányul, minden sérelem, ha áttételesen is, de őt is sérti
-
a
konfliktus legnyilvánvalóbban Bánk és Gertrudis alakjában sűrűsödik össze
kettejük
összecsapása a megbomlott harmónia helyreállítását jelzi
-
számos
mellékkonfliktus:
·
Bánk-Melinda
·
-Bánk-Petur
(A kirányné eltávolításának indoka)
·
-Gertrudis-Simon,
Mikhál
·
-Gertrudis-
Ottó, Biberach
·
-Gertrudis-Izidóra
Ezek
a konfliktusok viszik előre az eseményeket, itt mutatkoznak meg az értékek,
erkölcsök, jellemek.
Befejezés:
-
hatása
az irodalomra, több tanulmány
-
Arany
János: befejezetlen tanulmány
-
Gyulai
Pál irodalomtörténész akadémiai székfoglalója (miatta hagyja abba Arany)
-
szakirodalma
százkötetnyi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése