Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 16., kedd

A konfliktusrendszer és a szerkezet sajátosságai Katona József Bánk bán című tragédiájában



A konfliktusrendszer és a szerkezet sajátosságai Katona József Bánk bán című tragédiájában
Bevezetés:
Katona József a 19. század elején alkotó romantikus író, műfordító, színész és rendező is egyben. Azon művészek egyike, akit kora még nem fogadott el, az utókor értékeli igazán munkásságát. Mindezek mellett ügyvédként harcolt a jobbágyság elnyomása ellen, Bánk bán című drámája is a magyar jobbágyság tehetetlenségéről szól a külföldi urakkal szemben.
A mű keletkezése:
1815-ben az Erdélyi Museum című folyóirat pályázatot hirdet egy olyan hazafias témájú színdarab megírására, amivel megnyithatnák a kolozsvári kőszínházat. Erre írta meg Katona a Bánk bánt, ám a bírálóbizottság nem figyelt fel rá, hiszen a mű nem felelt meg az akkori közízlésnek. 1819-ben átdolgozza művét, ám a cenzúra megtiltja színházi előadását, csak könyv formájában jelenhet meg 1920-ban. A kudarcok hatására Katona elfordul az írástól és teljes figyelmet fordít ügyészi pozíciójára, 1830-ban meghal. Művét csak halála után viszik színpadra, először 1833-ban, de az áttörést az 1848. március 15-ei előadás hozza meg. Később tovább népszerűsíti Erkel Ferenc megzenésítése.
Tárgyalás:
Téma
Katona a dráma témáját történelmi forrásokból meríti, krónikák sorát dolgozza fel, de elsősorban a Heltai művekből merít. 1213-ban a források szerint II. András feleségének öccse elcsábítja a nádor feleségét a királynő segítségével, ezért bosszúból a nádor (Bánk) megöli a királynét. Felhasználja a forrásokat, de az írói képzeletre is hagyatkozik. Kitalált szereplők: Tiborc, Biberach, Izidóra.
Karakterek
A történet dinamikáját a különböző szereplői körök egymással való összetűzése adja. Három csoportba oszthatóak a szereplők. 1: Bánk és köre (Melinda, Tiborc, Mikhál, Simon, Soma), 2: Gertrudis és köre (Ottó, Biberach, Iziodóra), 3: Endre és köre (Myska, Solom mester). Különösen kiemelt figyelem irányul a címszereplőre. Kimagaslóan jelentős, eszményi alak, aki 2 féle becsület között vergődve meghasonlott, rendkívüli hős alakját, mégsem törte össze. Romantikus karakter, a nemzeti egységet és a békét képviseli.
Szerkezet:
- Shakespeare-i drámaszerkezet:
·        klasszikus, szabályos szerkesztés (a dráma szerkezeti elemeinek az 5 szakasz felel meg)
·        a tragédiát a főhős megkésett felismerése okozza
-         romantikus vonások:
·        több szálon futó, szerteágazó cselekmény
·        álompor, rejtekajtó, szerelmi bájital, gyilkosság a nyílt színen
·        szentimentalizmuson túllépő, romantikus formanyelv
-         a helyszín és az idő egysége csak egy-egy szakaszon belül érvényesül:
·        a szakaszoknak önálló funkciójuk van
·        az egyes szakaszokban váltakozva kerül előtérbe a magán- és a közélet
·        szakaszok in medias res kezdéssel indulnak
·        minden szakasz hangsúlyos jelenettel zárul
·        fontos szerep jut a szakaszok közti cselekménynek (II-III. között: Bánk és Izidóra, Bánk és Melinda párbeszéde, IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a lázadókkal, Ottó megöli Melindát.)
-         Előversengés – I. szakasz:
·        az első változatban még nem szerepelt
·        itt is halad előre a cselekmény, tehát címe ellenére inkább expozíciónak mondható
·        konfliktusok, valamint a főbb szereplők bemutatása
·        A királyné körútra küldi Bánkot, de Petúr és a békétlenek hazahívják. Ottó el akarja csábítani Melindát.
-         Bonyodalom (2. és 3. szakasz):
·        2. szakasz: Megtudjuk, hogy a békétlenek miért elégedetlenek. Bánk csillapítja őket, nem akarja, hogy ártatlan vér folyjon.
·        3. szakasz: Biberach hevítőport ad Melindának és altatóport a királynénak. Bánk megtudja, hogy mi történt. Megjelenik Tiborc, felelőssé teszi Gertrudist, amiért lopni kényszerült.
-         Tetőpont (4. szakasz):
Gertrudis és Bánk veszekednek, melynek végén megöli a királynét. A haza és a becsület parancsára hivatkozik.
-         Megoldás (5. szakasz):
A király először meg akarja büntetni Bánkot. Bánk lelkileg összeomlik, Melinda halálával az élete értelmetlenné válik, a büntetés felesleges.
Konfliktusrendszer:
-         a műben egybefonódnak a magán- és közéleti konfliktusok (nemzeti érdek megsértése + Melinda elcsábítása)
-         fő témaköre az élősködő idegen hatalom elleni lehetséges magatartásformák
-         a válságos politikai helyzetből személyes tragédiák következnek
-         szerelmi és történelmi tragédia egyben – a végén csak a történelmi látszik megoldódni
-         a Bánk bánt konfliktusos és középpontos drámának is tekinthetjük
a mű és a konfliktusrendszer középpontjában a címszereplő áll
minden erő rá irányul, minden sérelem, ha áttételesen is, de őt is sérti
-       a konfliktus legnyilvánvalóbban Bánk és Gertrudis alakjában sűrűsödik össze
kettejük összecsapása a megbomlott harmónia helyreállítását jelzi
-       számos mellékkonfliktus:
·        Bánk-Melinda
·        -Bánk-Petur (A kirányné eltávolításának indoka)
·        -Gertrudis-Simon, Mikhál
·        -Gertrudis- Ottó, Biberach
·        -Gertrudis-Izidóra
Ezek a konfliktusok viszik előre az eseményeket, itt mutatkoznak meg az értékek, erkölcsök, jellemek.
Befejezés:
A mű nagy hatással volt az irodalomra, többen tanulmányokat írtak róla. Eredetileg Arany János kezdett ilyen részletes tanulmányba, de amikor megtudta, hogy Gyulai Pál irodalomtörténész is ebben a témában írná akadémiai székfoglalóját, befejezetlenül hagyta művét, utat adva ezzel Gyulainak. A téma bonyolultságát jelzi, hogy a Bánk bán az egyik olyan magyar mű, amely szakirodalma százkötetnyi.
18. tétel
A konfliktusrendszer és a szerkezet sajátosságai Katona József Bánk bán című tragédiájában
Vázlat
Bevezetés:
-         19. sz. eleje
-         romantikus író, műfordító, színész és rendező
-         kora nem fogadta el, utókor értékeli igazán munkásságát
-         ügyvéd is; harcol a jobbágyság érdekeiért
Bánk bán témája is: magyar jobbágyság tehetetlensége a külföldi urakkal szemben
Mű keletkezése:
-         1815.: Erdélyi Museum pályázata: hazafias témájú színdarab a kolozsvári kőszínház megnyitójára
bírálóbizottság nem figyelt fel rá, mű nem felel meg a közízlésnek
-         1819.: átdolgozás          de a cenzúra csak könyvként engedi megjelenni (1920.)
-         Kudarcok miatt elfordul az írástól, ügyész
-         1930.: meghal
-         csak halála után kerül a darab színpadra (1933.)
-         igazi áttörés: 1848. március 15.
-         később: Erkel Ferenc
Tárgyalás:
Téma:
-         történelmi források, krónikák (elsősorban Heltai)
-         1213-as források szerint: II. András feleségének öccse elcsábítja a nádor feleségét a királynő segítségével, ezért bosszúból a nádor (Bánk) megöli a királynét
-         írói képzeletre is hagyatkozik
kitalált szereplők: Tiborc, Biberach, Izidóra (különféle társadalmi rétegeket képviselik: jobbágyság, bizalmasok, cselszövők
Karakterek:
-         történet dinamikája: szereplői körök összetűzése
1.      Bánk és köre (Melinda, Tiborc, Mikhál, Simon, Soma)
2.      Gertrudis és köre (Ottó, Biberach, Iziodóra)
3.      Endre és köre (Myska, Solom mester)
-         kiemelt figyelem irányul a címszereplőre: Kimagaslóan jelentős, eszményi alak, aki 2 féle becsület között vergődve meghasonlott, rendkívüli hős alakját, mégsem törte össze.
Romantikus karakter           nemzeti egység, béke
Szerkezet:
- Shakespeare-i drámaszerkezet:
·        klasszikus, szabályos szerkesztés (a dráma szerkezeti elemeinek az 5 szakasz felel meg)
·        a tragédiát a főhős megkésett felismerése okozza
-         romantikus vonások:
·        több szálon futó, szerteágazó cselekmény
·        álompor, rejtekajtó, szerelmi bájital, gyilkosság a nyílt színen
·        szentimentalizmuson túllépő, romantikus formanyelv
-         a helyszín és az idő egysége csak egy-egy szakaszon belül érvényesül:
·        a szakaszoknak önálló funkciójuk van
·        az egyes szakaszokban váltakozva kerül előtérbe a magán- és a közélet
·        szakaszok in medias res kezdéssel indulnak
·        minden szakasz hangsúlyos jelenettel zárul
·        fontos szerep jut a szakaszok közti cselekménynek (II-III. között: Bánk és Izidóra, Bánk és Melinda párbeszéde, IV-V. között: a király hazatérése, leszámolás a lázadókkal, Ottó megöli Melindát.)
-         Előversengés – I. szakasz:
·        az első változatban még nem szerepelt
·        itt is halad előre a cselekmény, tehát címe ellenére inkább expozíciónak mondható
·        konfliktusok, valamint a főbb szereplők bemutatása
·        A királyné körútra küldi Bánkot, de Petúr és a békétlenek hazahívják. Ottó el akarja csábítani Melindát.
-         Bonyodalom (2. és 3. szakasz):
·        2. szakasz: Megtudjuk, hogy a békétlenek miért elégedetlenek. Bánk csillapítja őket, nem akarja, hogy ártatlan vér folyjon.
·        3. szakasz: Biberach hevítőport ad Melindának és altatóport a királynénak. Bánk megtudja, hogy mi történt. Megjelenik Tiborc, felelőssé teszi Gertrudist, amiért lopni kényszerült.
-         Tetőpont (4. szakasz):
Gertrudis és Bánk veszekednek, melynek végén megöli a királynét. A haza és a becsület parancsára hivatkozik.
-         Megoldás (5. szakasz):
A király először meg akarja büntetni Bánkot. Bánk lelkileg összeomlik, Melinda halálával az élete értelmetlenné válik, a büntetés felesleges.
Konfliktusrendszer:
-         a műben egybefonódnak a magán- és közéleti konfliktusok (nemzeti érdek megsértése + Melinda elcsábítása)
-         fő témaköre az élősködő idegen hatalom elleni lehetséges magatartásformák
-         a válságos politikai helyzetből személyes tragédiák következnek
-         szerelmi és történelmi tragédia egyben – a végén csak a történelmi látszik megoldódni
-         a Bánk bánt konfliktusos és középpontos drámának is tekinthetjük
a mű és a konfliktusrendszer középpontjában a címszereplő áll
minden erő rá irányul, minden sérelem, ha áttételesen is, de őt is sérti
-       a konfliktus legnyilvánvalóbban Bánk és Gertrudis alakjában sűrűsödik össze
kettejük összecsapása a megbomlott harmónia helyreállítását jelzi
-       számos mellékkonfliktus:
·        Bánk-Melinda
·        -Bánk-Petur (A kirányné eltávolításának indoka)
·        -Gertrudis-Simon, Mikhál
·        -Gertrudis- Ottó, Biberach
·        -Gertrudis-Izidóra
Ezek a konfliktusok viszik előre az eseményeket, itt mutatkoznak meg az értékek, erkölcsök, jellemek.
Befejezés:
-         hatása az irodalomra, több tanulmány
-         Arany János: befejezetlen tanulmány
-         Gyulai Pál irodalomtörténész akadémiai székfoglalója (miatta hagyja abba Arany)
-         szakirodalma százkötetnyi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése