Radnóti Miklós eclogái
Radnóti Miklós 1909-ben
született, a Nyugat című folyóirat harmadik nemzedékének tagja. Költészetét
nagyban befolyásolták tragikus életeseményei. Édesanyja és ikertestvére
születésekor haltak meg, édesapját 12 évesen vesztette el. Zsidó származása
miatt is sokat szenvedett, háromszor hívták be munkatáborba, 1944. november
9-én Győr mellett 22 társával együtt lőtték le a fasiszták. Életében
ellentmondás, hogy a zsidósággal sohasem tudott azonosulni, sokkal inkább
kötődött a magyarság nyelvi és kulturális közösségével.
Radnóti Miklós költészetét főleg
az újklasszicizmus eszménye hatotta át. Gyakran használta fel az antik művészet
hagyományait. Műfordítóként is jelentős szerepet töltött be a magyar
irodalomban. Ezáltal került kapcsolatba Vergilius költészetével, hiszen ő
fordította a IX. eclogát.
Az ecloga műfaja az ókori görög
művészetre vezethető vissza. Theokritosz a Kr. e III. században élő költő, aki
a bukolikus költészet és az idill megteremtője volt. Ennek jelentése
pásztorének, jellemzője, hogy a szép természeti környezetet, illetve bensőséges
emberi érzelmeket ábrázol. A Kr. e. I. században Vergilius ezt a fajta
költészetet eleveníti fel eclogáiban. Az ecloga szó jelentése szemelvény, a
pásztori élet idilljét jeleníti meg, általában párbeszédes formájú, hexameteres,
egyaránt találhatóak benne lírai, drámai és epikai elemek is. Vergilius eclogáiban
már megjelenik a természeti idill és a háború borzalmainak ellentéte, ami
később Radnóti Miklós eclogáira is jellemző.
Radnóti első eclogája 1938-ban
jelent meg a Meredek út című kötetben. Később egy előhangot is írt Száll a
tavasz címmel.
Száll a tavasz
alcím: Előhang az eclogákhoz
1.vsz:
idilli kép: ébredező természet
2.vsz
: a mű alapgondolata
„száll
a tavasz kibomolt hajjal, de a régi szabadság angyala nem száll már vele”
3.vsz:
a lírai én a természet erejét hívja harcba, hogy kiszabadítsa a szabadság
angyalát
Első ecloga
(1938)
A költő és pásztor dialógusa, a
bukolikus idill több toposza is megjelenik benne. A természet toposzai mellett
a pásztor- nyáj -farkas összefüggés, amely a költő- közösség- veszély
összekapcsolásával azonosítható.
A vers Vergilius soraival indul. A
mű mottójának magyar fordítása: „Itt hol a bűn és az erény, harcok dúlják a
világot, oly sok alakban lép fel a vétek.”
Vergilius a Kr. e. I. században,
a római polgárháború idején élt, Radnóti első eclogájának történelmi háttere
pedig a fasiszták térnyerése, a spanyol polgárháború. Ekkor gyilkolták meg
Federico García Lorcát, spanyol költőt. A versben József Attila alakja is
megjelenik. Az ő sorsukkal azonosítja saját sorsát, vetíti elő a jövőt. A vers
zárlatában ars poeticai elemek is megjelennek. A költői én nem adja fel, a
végsőkig fog alkotni, bármi történjen is.
„Ágyúdörej közt?
Üszkösödő romok, árva faluk
közt?
Írok azért,…”
A fehér kereszttel
megjelölt tölgy motívuma is erre utal. A kulturális hagyományok egymásba
játszását figyelhetjük meg ebben a képben, hiszen a kereszt a kereszténységet,
a tölgy pedig a római mitológiát jelenti, ugyanis ez Jupiter szent fája. A kép
a halálraítélt embert, költőt jelképezi, aki ennek ellenére alkot.
Negyedik ecloga
(1943)
A mű már
eltávolodik a vergiliusi mintától. A költő és a hang dialógusa valójában belső
monológ. A fő gondolat, hogy érdemes e élni. A versben megjelenik a
szenvedélyes szabadságvágy, ami azonban szemben áll a haláltudattal. A költő
hangja lemondó, de a hang bíztatja, hogy gondoljon a jóra, és alkosson, ameddig
tud
„ De haragod füstje
még szálljon az égig,
s az égre írj, ha
minden összetört!”
A vers utolsó
versszakában a gyümölcs motívum jelenik meg, mely az alkotói munkával
azonosítható, hasonlóan Petőfi Sándor Az apostol című elbeszélő költeményének
szőlőszem hasonlatához.
Nyolcadik ecloga
(1944)
Az utolsó ecloga,
amit Heidenauban írt Radnóti. Valószínűleg tízet tervezett, akárcsak Vergilius,
de nem tudta befejezni, a hatodik pedig eltűnt.
A műben a költő és
a próféta párbeszédét ismerhetjük meg. Ebben az eclogában a bibliai hagyományok
jelennek meg. Náhum próféta jövendölte meg Ninive városának pusztulását, Ésaiás
pedig Jézus Krisztus eljövetelét. A próféta hangja ebben az eclogában a
legdühösebb, látomásait beteljesülni látja, kétségbeesésének ad hangot. Ő
képviseli a bűn és bűnhődés és az isteni megváltás rendjét. A próféta elmondja,
hogy a világon a bűn mindig is jelen volt. A 6-7. versszakban megjelenik
egyfajta átok is a jövőre vonatkozóan. Az utolsó versszak azonban ígéretet tesz
a világ utáni idők békéjére a feltámadásra.
A költő fő
problémája, hogy tudja e teljesíteni feladatát a háború révén. A költői és
prófétai szerep összeolvad, így elevenítve fel a váteszköltői hagyományt.
Feladata nehéz, de nem lehet visszalépni.
A háborúzókról
szóló szövegrész borzalmas képet fest:
„Falhoz verdesik
itt is, amott is a pötty csecsemőket,…”
Az embert is a düh
mozgatja, de a lírai én véleménye szerint „ az ember az állatok alja”. Ezzel a
kijelentéssel tudja csak magyarázni a háborútól szenvedő emberek sorsát.
Az ecloga számtalan
magyar- és világirodalmi párhuzamot, utalást tartalmaz. A bibliai hagyományt
Babits is továbbvitte Jónás könyve című művében, az apokaliptikus jövőkép pedig
Vörösmarty költészetére jellemző a leginkább.
Radnóti Miklós a
II. világháború során rátalált egy klasszikus műfajra, az eclogára. A műfaj
alkalmas volt az ellentétek kifejezésére, de ahhoz, hogy mondanivalója számára
alkalmassá tegye, át kellett alakítania. Megváltoztatta az idill és a harmónia
helyét és szerepét, mert azt nem lehetett fenntartani a XX. században. Ennek
megfelelően a pásztori kellékek fokozatosan eltűntek a VIII. ecloga felé
haladva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése