Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

Műfaji hagyomány és barokk szemlélet Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzában



Műfaji hagyomány és barokk szemlélet Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzában
Zrínyi Miklós 1620-ban, Csáktornyán született, nagybirtokos arisztokrata családban. Apja korai halála miatt nevelését Pázmány Péterre bízták. Így mélyen vallásos nevelésben részesült. Tanulmányait Grazban és Nagyszombaton végezte. 1636-ban tanulmányúton járt Itáliában, elsősorban Rómában, Nápolyban, Firenzében és Velencében, így nagy hatást gyakorolt rá az itáliai kultúra.
 2.     A barokk jellemzése:
A barokk az olasz barocco szóból származik, jelentése nyakatekert okoskodás. Történeti- és stíluskategória, a reneszánszt követő nagy korszak, és e korszak művészetének és irodalmának legfőbb stílusirányzata. A hatása az irodalomban a művek stílusán és szerkezetén figyelhető meg, hiszen óriási méretűek. Nélkülözhetetlen a meghökkentés, a gyönyörködtetés és a lenyűgöző hatás. Jellemző a virtuóz rímtechnika is, ezen kívül a bonyolult összetételű körmondatok,( a barokk triádák, a rokon értelmű mondatok,) a halmozás és az erős érzelmi tartalom. A túldíszítettséget a színes jelzők, metaforák, hasonlatok és zenei elemek, mint a rím és az alliteráció adják, leírása részletező. Új műfajokat teremtett, mely a barokk eposzban érvényesült. Témája a halál és a mártírkultusz, embereszménye az Athleta Christi, azaz a Krisztus tanaiért küzdő ember.
 3.     Műfaji hagyomány:
Az eposz nagyepikai műfaj, amely egy egész közösségre kiható nagy jelentőségű eseményt dolgoz fel, illetve az esemény azzá válik a művészi ábrázolás folytán. Az eposz kialakult szabályrendszere, kellékei és műfaji követelményei komoly elvárásokat támasztanak egy-egy művel szemben. A „Szigeti veszedelem" szerzője részben ezeknek eleget téve, részben pedig túllépve rajtuk, a magyar viszonyokra alkalmazva használja őket. A használt, de részben átalakított kellékek közül általánosan meghatározó az állandósul díszítő jelzők szerepének csökkenése. Az invokáció az eltérő kultúrkör miatt nem Kalliopéhoz, a költészet múzsájához, hanem Szűz Máriához szól, aminek oka egyrészről a kereszténység és pogányság elválasztása, másrészről pedig a z ország keresztényi elkötelezettségének hangsúlyozása. A propozíció, az enumeráció és a deus ex machina műben használt formája ezzel szemben közelebb áll eredeti értelméhez. A propozícióból derül ki a heroizált, Magyarországnak tulajdonított „Európa védőbástyája" szerep. Az ország a keresztények és muzulmánok globális hadszíntere. Az enumeráció a hagyományokat követve ábrázolja a törökök számszerű fölényét, ezzel dramaturgiailag erősítve a heroizmust, de egyben megjelenik a kevés magyar közt meglévő keresztényi összetartás és a nagyszámú, de zilált török had közti különbség. Isteni közbeavatással többször is lehet találkozni, egyrészt a művet keretbe zárva, mivel az elején a törököt Isten büntetésképpen küldi, a mű végén pedig a mennyei és pokolbéli seregek is bekapcsolódnak, másrészt több köztes szakasznál is. A figyelmen kívül hagyott eposzi kellékek közül kettő jelentős. Zrínyi egyrészről, mind a nyelvtani sajátosságok, mind az üzenet erősítése céljából nem hexameterben, hanem ütemhangsúlyos verselésben írta művét, másrészről a történet nem in medias res kezdődik, helyette a mű közel egyharmadát kitevő expozícióval indul.
 4.     Barokk szemlélet:
A „szigeti veszedelem" eposzjellege már önmagában is barokk vonás, hisz ez a korszak legkedveltebb műfaja. Szintén általános, az egész művet befolyásoló barokk vonás a keresztény és muzulmán világ kibékíthetetlen ellentéte, ami a számszerű fölényben lévő török, de erkölcsi fölényben lévő magyar sereg küzdelmeként jelenik meg. A reneszánsz ember labirintusszerűnek tartja az erényes, erkölcsök és elvek világát, a barokk viszont a hierarchiában, a szoros alá-fölérendeltségben hisz, vagyis a barokk szerint a jó erők bármily erejű gonosszal is állnak szemben, végül győzelemre jutnak. A harmadik legfontosabb általános jellemző a hosszú, mellérendelt hasonlító tagmondatok emelkedő ívű sorozata után következő késleltetett főmondat, vagyis a barokk körmondat. A barokk jellegzetességekhez hozzátartozik az athleta Christi, a Krisztus katonája fogalom. Ennek a barokk embereszménynek a megtestesítője Zrínyi, aki egy személyben figura Christi, Krisztus mása, és imitatio Christi, Krisztus követője is. További barokk jellegzetességek a két nagyformátumú személy küzdelme, látomások és víziók, sok epizód, mozgalmas és tablószerű csatajelentek realisztikus ábrázolása, illetve a számmisztika. Az epizódokkal változatossá teszi a művet, például Delimán és Cumilla szerelmi epizódja után Deli Vid és Borbála története következik, amely a hitvesi szerelem szép példája. Fontos szerepük van az eposzban a végzetszerűséget jelző véletleneknek. A törökök, akik már fontolgatták az ostrom feladását, elfogtak egy magyar postagalambot, így egy végső támadásra szánják magukat, mivel megtudják, hogy a magyarok kevesen maradtak. A végkifejletet leíró utolsó ének a barokk festészet fényárnyék technikája alapján épül fel, pokolbeli szellemek és angyalok állnak szemben. Zrínyi és a szigetvári hősöknek a lelkét angyalok viszik a mennyországba, az erkölcsi győzelem a magyar várvédőké, mert életüket áldozták fel a hazájukért. A költő műve megírásához forrásként felhasználta Homérosz és Vergilius eposzait, illetve  Tasso „Megszabadított Jeruzsálem" című művét.


11. tétel
Műfaji hagyomány és barokk szemlélet Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzában
Vázlat
Bevezetés:
·        1620. Csáktornya, nagybirtokos arisztokrata család
·        apa meghal, nevelés: Pázmány Péter
                                              mélyen vallásos  
·        tanulmányok: Graz, Nagyszombat
                                      + 1636.: Itália: Róma, Nápoly, Firenze, Velence
                                                         itáliai a kultúra
Tárgyalás:
·        A barokk jellemzése:
o   barocco: nyakatekert okoskodás
o   reneszánszt követő nagy korszak
                               + legfőbb stílusirányzata is
o   hatása az irodalomban:
§  stílusán és szerkezetén is megfigyelhető
§  terjedelmes méret
§  meghökkentés, gyönyörködtetés
§  virtuóz rímtechnika, bonyolult körmondatok, halmozás, erős érzelmi tartalom
§  túldíszítettség: színes jelzők, metaforák, hasonlatok, zenei elemek (rím, alliteráció)
§  részletező leírások
§  új műfajok: pl.: barokk eposz
                          téma: halál, mártírkultusz
                          embereszmény: Athleta Christi (ő Krisztus tanaiért küzd)
·        műfaji hagyomány:
o   eposz:
§  nagyepikai műfaj, egy egész közösségre kiható nagy jelentőségű eseményt dolgoz fel (vagy azzá válik a művészi ábrázolás folytán)
§  szabályrendszere, kellékei, műfaji követelményei       komoly elvárások
             Zrínyi eleget tesz nekik és túllép rajtuk
§  kellékek: meghatározó az állandósult díszítő jelzők szerepének csökkenése
o   invokáció: eltérő kultúrkör miatt:
§  nem Kalliopéhoz, hanem Szűz Máriához
                                           kereszténység-pogányság elválasztása
                                           az ország keresztényi elkötelezettségének hangsúlyozása
o   propozíció, enumeráció, deus ex machina: közelebb áll eredeti értelméhez
o   propozíció: heroizált, Magyarország         „Európa védőbástyája” szerep
                                                          keresztények és muzulmánok globális hadszíntere
o   enumeráció:
§  hagyományokat követve: törökök számszerű fölénye
                                                                             dramaturgiailag erősíti a heroizmust
§  de: megjelenik a kevés magyar közt meglévő összetartás, nagyszámú, de zilált török had közti különbség is
o   isteni közbeavatkozás: többször is
§  keret: elején: büntetés
                      végén: mennyei és pokolbéli seregek
         + több köztes szakasznál is
o   figyelmen kívül hagyott eposzi kellékek:
§  2 jelentős:
·        nem hexameterben, hanem ütemhangsúlyos verselésben
                nyelvtani sajátosságok miatt + üzenet erősítése céljából
·        nem in medias res kezdés
               hanem: expozíció: majdnem a mű egyharmada
·      barokk szemlélet:
o   eposzjelleg: már önmagában is barokk vonás (a korszak legkedveltebb műfaja)
o   keresztény és muzulmán világ ellentéte
                számszerű fölényben lévő törökök        erkölcsi fölényben lévő magyarok
o   általános jellemző: hosszú körmondatok alkalmazása
o   barokk jellegzetességek:
§  Athleta Christi (Krisztus katonája)
Zrínyi (egyszerre:figura Christi (Krisztus mása) és imitatio Christi (Kr. követője)
§  2 nagyformátumú személy küzdelme
§  látomások, víziók
§  sok epizód (változatossá teszik a művet)
§  mozgalmas, tablószerű és realisztikus csatajelenet
§  számmisztika
o   fontos szerep: végzetszerűséget jelző véletlenek: pl.: postagalamb elfogása
o   végkifejletet leíró, utolsó ének: barokk fény-árnyék technika alapján épül fel (angyalok és pokolbeli szellemek)
                Zrínyi és a hősök lelkét angyalok viszik a mennyországba
                a barokk szerint a jó erők mindig győznek a gonosz felett
                így a várvédőké az erkölcsi győzelem (mert életüket áldozták a hazáért)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése