Műfaji hagyomány és barokk szemlélet
Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzában
Zrínyi Miklós 1620-ban, Csáktornyán született, nagybirtokos
arisztokrata családban. Apja korai halála miatt nevelését Pázmány Péterre
bízták. Így mélyen vallásos nevelésben részesült. Tanulmányait Grazban és
Nagyszombaton végezte. 1636-ban tanulmányúton járt Itáliában, elsősorban
Rómában, Nápolyban, Firenzében és Velencében, így nagy hatást gyakorolt rá az
itáliai kultúra.
2. A barokk jellemzése:
A barokk az olasz barocco szóból származik, jelentése
nyakatekert okoskodás. Történeti- és stíluskategória, a reneszánszt követő nagy
korszak, és e korszak művészetének és irodalmának legfőbb stílusirányzata. A
hatása az irodalomban a művek stílusán és szerkezetén figyelhető meg, hiszen
óriási méretűek. Nélkülözhetetlen a meghökkentés, a gyönyörködtetés és a
lenyűgöző hatás. Jellemző a virtuóz rímtechnika is, ezen kívül a bonyolult
összetételű körmondatok,( a barokk triádák, a rokon értelmű mondatok,) a
halmozás és az erős érzelmi tartalom. A túldíszítettséget a színes jelzők,
metaforák, hasonlatok és zenei elemek, mint a rím és az alliteráció adják,
leírása részletező. Új műfajokat teremtett, mely a barokk eposzban érvényesült.
Témája a halál és a mártírkultusz, embereszménye az Athleta Christi, azaz a
Krisztus tanaiért küzdő ember.
3. Műfaji hagyomány:
Az eposz nagyepikai műfaj, amely egy egész közösségre kiható
nagy jelentőségű eseményt dolgoz fel, illetve az esemény azzá válik a művészi
ábrázolás folytán. Az eposz kialakult szabályrendszere, kellékei és műfaji
követelményei komoly elvárásokat támasztanak egy-egy művel szemben. A „Szigeti
veszedelem" szerzője részben ezeknek eleget téve, részben pedig túllépve
rajtuk, a magyar viszonyokra alkalmazva használja őket. A használt, de részben
átalakított kellékek közül általánosan meghatározó az állandósul díszítő jelzők
szerepének csökkenése. Az invokáció az eltérő kultúrkör miatt nem Kalliopéhoz,
a költészet múzsájához, hanem Szűz Máriához szól, aminek oka egyrészről a
kereszténység és pogányság elválasztása, másrészről pedig a z ország
keresztényi elkötelezettségének hangsúlyozása. A propozíció, az enumeráció és a
deus ex machina műben használt formája ezzel szemben közelebb áll eredeti
értelméhez. A propozícióból derül ki a heroizált, Magyarországnak tulajdonított
„Európa védőbástyája" szerep. Az ország a keresztények és muzulmánok
globális hadszíntere. Az enumeráció a hagyományokat követve ábrázolja a törökök
számszerű fölényét, ezzel dramaturgiailag erősítve a heroizmust, de egyben
megjelenik a kevés magyar közt meglévő keresztényi összetartás és a nagyszámú,
de zilált török had közti különbség. Isteni közbeavatással többször is lehet
találkozni, egyrészt a művet keretbe zárva, mivel az elején a törököt Isten
büntetésképpen küldi, a mű végén pedig a mennyei és pokolbéli seregek is
bekapcsolódnak, másrészt több köztes szakasznál is. A figyelmen kívül hagyott
eposzi kellékek közül kettő jelentős. Zrínyi egyrészről, mind a nyelvtani
sajátosságok, mind az üzenet erősítése céljából nem hexameterben, hanem
ütemhangsúlyos verselésben írta művét, másrészről a történet nem in medias res
kezdődik, helyette a mű közel egyharmadát kitevő expozícióval indul.
4. Barokk szemlélet:
A „szigeti veszedelem" eposzjellege már önmagában is
barokk vonás, hisz ez a korszak legkedveltebb műfaja. Szintén általános, az
egész művet befolyásoló barokk vonás a keresztény és muzulmán világ kibékíthetetlen
ellentéte, ami a számszerű fölényben lévő török, de erkölcsi fölényben lévő
magyar sereg küzdelmeként jelenik meg. A reneszánsz ember labirintusszerűnek
tartja az erényes, erkölcsök és elvek világát, a barokk viszont a
hierarchiában, a szoros alá-fölérendeltségben hisz, vagyis a barokk szerint a
jó erők bármily erejű gonosszal is állnak szemben, végül győzelemre jutnak. A
harmadik legfontosabb általános jellemző a hosszú, mellérendelt hasonlító
tagmondatok emelkedő ívű sorozata után következő késleltetett főmondat, vagyis
a barokk körmondat. A barokk jellegzetességekhez hozzátartozik az athleta
Christi, a Krisztus katonája fogalom. Ennek a barokk embereszménynek a
megtestesítője Zrínyi, aki egy személyben figura Christi, Krisztus mása, és imitatio
Christi, Krisztus követője is. További barokk jellegzetességek a két
nagyformátumú személy küzdelme, látomások és víziók, sok epizód, mozgalmas és
tablószerű csatajelentek realisztikus ábrázolása, illetve a számmisztika. Az
epizódokkal változatossá teszi a művet, például Delimán és Cumilla szerelmi
epizódja után Deli Vid és Borbála története következik, amely a hitvesi
szerelem szép példája. Fontos szerepük van az eposzban a végzetszerűséget jelző
véletleneknek. A törökök, akik már fontolgatták az ostrom feladását, elfogtak
egy magyar postagalambot, így egy végső támadásra szánják magukat, mivel
megtudják, hogy a magyarok kevesen maradtak. A végkifejletet leíró utolsó ének
a barokk festészet fényárnyék technikája alapján épül fel, pokolbeli szellemek
és angyalok állnak szemben. Zrínyi és a szigetvári hősöknek a lelkét angyalok
viszik a mennyországba, az erkölcsi győzelem a magyar várvédőké, mert életüket
áldozták fel a hazájukért. A költő műve megírásához forrásként felhasználta
Homérosz és Vergilius eposzait, illetve Tasso „Megszabadított Jeruzsálem" című
művét.
11.
tétel
Műfaji
hagyomány és barokk szemlélet Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzában
Vázlat
Bevezetés:
·
1620. Csáktornya, nagybirtokos
arisztokrata család
·
apa meghal, nevelés: Pázmány Péter

·
tanulmányok: Graz, Nagyszombat


Tárgyalás:
·
A barokk jellemzése:
o
barocco: nyakatekert okoskodás
o
reneszánszt követő nagy korszak

o
hatása az irodalomban:
§ stílusán
és szerkezetén is megfigyelhető
§ terjedelmes
méret
§ meghökkentés,
gyönyörködtetés
§ virtuóz
rímtechnika, bonyolult körmondatok, halmozás, erős érzelmi tartalom
§ túldíszítettség:
színes jelzők, metaforák, hasonlatok, zenei elemek (rím, alliteráció)
§ részletező
leírások
§ új
műfajok: pl.: barokk eposz


·
műfaji hagyomány:
o
eposz:
§ nagyepikai
műfaj, egy egész közösségre kiható nagy jelentőségű eseményt dolgoz fel (vagy
azzá válik a művészi ábrázolás folytán)
§
szabályrendszere,
kellékei, műfaji követelményei
komoly elvárások


§ kellékek:
meghatározó az állandósult díszítő jelzők szerepének csökkenése
o
invokáció: eltérő kultúrkör miatt:
§ nem
Kalliopéhoz, hanem Szűz Máriához


o
propozíció, enumeráció, deus ex machina:
közelebb áll eredeti értelméhez
o
propozíció:
heroizált, Magyarország „Európa
védőbástyája” szerep


o
enumeráció:
§ hagyományokat
követve: törökök számszerű fölénye

§ de:
megjelenik a kevés magyar közt meglévő összetartás, nagyszámú, de zilált török
had közti különbség is
o
isteni közbeavatkozás: többször is
végén: mennyei és
pokolbéli seregek
+ több köztes szakasznál is
o
figyelmen kívül hagyott eposzi kellékek:
§ 2
jelentős:
·
nem hexameterben, hanem ütemhangsúlyos
verselésben

·
nem in medias res kezdés

· barokk
szemlélet:
o
eposzjelleg: már önmagában is barokk
vonás (a korszak legkedveltebb műfaja)
o
keresztény és muzulmán világ ellentéte


o
általános jellemző: hosszú körmondatok
alkalmazása
o
barokk jellegzetességek:
§ Athleta
Christi (Krisztus katonája)

§ 2
nagyformátumú személy küzdelme
§ látomások,
víziók
§ sok
epizód (változatossá teszik a művet)
§ mozgalmas,
tablószerű és realisztikus csatajelenet
§ számmisztika
o
fontos szerep: végzetszerűséget jelző
véletlenek: pl.: postagalamb elfogása
o
végkifejletet leíró, utolsó ének: barokk
fény-árnyék technika alapján épül fel (angyalok és pokolbeli szellemek)



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése