A
lírai nyelv sajátosságai Ady Endre A halottak élén című kötetében
Ady egész költészete a „ki
vagyok én?” kérdésének jegyében
állt.
·
„ki vagyok én” a
társadalom és a nemzet életében,
·
„ki vagyok én” a
szerelemben,
·
„ki vagyok én”
Istennel szemben,
·
„ki vagyok én” a
költői hagyomány szempontjából: így és ezekhez hasonlóan hangzottak a kérdések.
Az
„én” nem állandó és változatlan személyiséglényeg gyanánt és különösen nem
önmagában kiegyensúlyozott teljességként mutatkozott meg a válaszokban, hanem
változó nézőpontok fénykévéjében mindig egy jellegzetességére esett fény, s
ezek a jellegzetességek néha kiegészítették egymást, legtöbbször azonban egymás
szöges ellentéteiként mutatkoztak be.
1.
A versekben felépített szerepszerűségek
legtöbbje a romantikából származott:
E/1, vallomásos beszédmód, felnagyított én, önmitizálás, költő-vátesz szerepkör,
kijelentő beszédmód (ezért tartozik költészete modernsége ellenére is az
utóromantikához )
2.
Líraalkotó személyiségfelfogása
azonban korát meghaladóan modern volt: a lírai
költészet formateremtő szempontjává tette a több nézőpontú, heterogén elemekből
álló, többszörös
személyiség (osztott
személyiség) modern gondolatát, önreflexivitás, kételkedőbb, tárgyiasabb,
drámaibb jellegű beszédmód, 1912-14 táján a szimbolikus lírai nyelvet felváltja
a fogalmibb, sokszor élőbeszédszerű hang.
Ady
kialakított tehát egy sajátos költői beszédmódot, s ennek keretében keltek
életre versei. Ez a
beszédmód többféle költőszerep
„eljátszására” adott alkalmat, s alapvetően a korábbi szerepek folytatódtak
tovább 1914 után is. Ady költői szerepeinek többsége a romantikában
gyökerezett, de e szerepek egyszerre történő megszólaltatása, az „én” szüntelen
belevetése a viszonylatokba, a többarcúság tudatos megfigyelése a költői
beszédben: ez volt az, ami átemelte költészetét a 19. századból a 20. századba,
és a századelő lírájának nagy része elé helyezte poétikailag.
A halottak élén
című kötet
Ady olvasói,
akik 1906-tól kezdve megszokták, hogy évente egy-egy újabb kötetét vehették
kézbe, 1915-ben hiába várták az új kötet megjelenését. Noha Ady 1914-ben és
1915-ben még éppoly felajzott szenvedéllyel dolgozott, mint a megelőző években,
nem jelentetett meg új verseskötetet, 1916-tól kezdve pedig egyre kevesebbet
írt. Az 1914 február elején megjelent Ki
látott engem? után négy és fél éves szünet következett, s újabb kötetet
csak 1918 augusztusában adott közre. Címe: A
halottak élén
A
kötet jellemzői
Az új világkép megjelenése: „Egész világ
szőttje kibomlott…”, „Minden leendő összeomlott” (valóságossá vált az 1909-es
Kocsi-út az éjszakában „minden Egész eltörött” szimbolikus tájának filozófiai
sejtése)
·
A háború metaforái: „nagy
Tivornya”, „véres, szörnyű lakodalom”, „borzalmak tiport országútja”, „gyilkos,
vad dúlás”
·
Megváltozik az időhöz való
viszony: a Tegnap és a Holnap szerepcseréje
n múlt:
„Tegnapi Tegnap”= értékvilág, hit és remény időszaka. Felértékelődik a
hagyomány és az ehhez kapcsolódó imitációs beszédmódok, a régi magyar költészetre
való rájátszó archaizálás:
1.
kuruc költészet (Két kuruc beszélget),
2.
a 16. századi históriás
énekhagyomány (Krónikás- ének 1918-ból),
3.
népmesés-népdalos folklorizálás (A mesebeli János)
E
vers egyben önstilizáló szerepvers, önmegszólító formában.
n jelen:
totális értékpusztulás, az apokalipszis ideje, káosz, megbomlott világrend
(csak az istenes és Csinszka-versek ellensúlyozhatják, Isten és Csinszka is a
transzcendens szféra része, menedék a lírai én számára. Jellemző beszédmódok,
magatartásformák:
1.
biblikus-apokaliptikus, zsoltáros
hang (=archaikus), többnyire egy olyan látomásos prófétai attitűddel, amely a
kívülálló tanú, a közvetítő szerepkörével azonos, azaz csak átadja a
borzalmakat, amely értelmezhetetlen számára, magatartására az emlékezés, a
„révedezés”, a siratás, a gyász vagy az elkülönülés gesztusa jellemző:Emlékezés egy nyár-éjszakára, A Rémnek
hangja (apokaliptikus látomás)
2.
Csinszka-versek (Őrizem a szemed, Cifra szűrömmel betakarva)
3.
Istenes versek (menekülés az Úrhoz)
n jövő:
a lírai én már nem a „Holnap hőse”, hisz az megsemmisült. De megjelenik egy új
magatartásforma, amely ismét egységes, célelvű folyamatként láttatja a
megbomlott időt, a kétségbeesésen, lemondáson felülkerekedik a hit
1.
Az értékőrző szerepvállalás
versei (Ember az embertelenségben, Intés
az Őrzőkhöz, Mag hó alatt)
Nemcsak a versek időmotívumainak
metaforikus tartalma változott meg az utolsó korszakban, hanem a térszemléleti
motívumok is visszájukra fordultak. Ahogy a
jelennek, a mának mint értékjelentésnek az összezsugorodása vagy teljes
kiiktatódása az időn kívüliség képzetével járt együtt, úgy került előtérbe a kívüllét és
különlét átértelmezése is. A különlét régi
motívuma volt Ady verseinek. A meg nem értett nagy ember magánya vagy a
kitaszított, megalázott művész, az újat teremtő költő egyedül maradása a
kibontakozás köteteiben is a líraalkotó témák közé tartozott. Néha pózolóan
panaszolták a versek az elszigetelődést, de legtöbbször büszkén vállalták, mint
ami hozzátartozik a teremtő élethez.
A háborús versekben megváltozott versek
azt sugalmazták, hogy a világ önkörében már nem változtatható meg, nem hozható
helyre, ami megromlott, azon csak a csoda, a megváltás, csak Isten segíthet.
Ezért idézte fel ilyenképp a háború kitörését: „(…) Isten várón emlékezem / Egy
világot elsűlyesztő / Rettenetes éjszakára” (Emlékezés
egy nyár-éjszakára). Az utolsó istenes vers, a Követelő írás sorsunkért 1918 augusztusában bensőséges perlekedő
fohászkodás volt, mely nemcsak a megőrzött istenhitről tanúskodott, de – ami
ritkán fordult elő Ady költészetében – vallási tétel, a kálvinista
predesztináció összefüggésében nyerte el értelmét: az értékirány fő
hangsúlya. A különlét vált a versekben értékesebbé és igazabbá. Egyszersmind
más természetű lett az elkülönülés. Nem a meg nem értett vagy éppen űzött és
üldözött szellemi ember felsőbbsége nyert benne kifejezést, nem a jövő, a
költői öröklét által majd beigazolódó igazsága és értékessége szólalt meg
benne. Ellenkezőleg: most nem őt nem értette a világ, hanem ő nem értette többé
a világot. A jelen értelmezhetetlenné vált számára.
Az utolsó
korszakban is fölhangzott „legfontosabb szava” – a hit –, de már nem a pozitív
jövőkép állt mögötte fedezetül.
Szivemben élsz, sétálgatsz, uram,
De tartozol is a szívemnek,
Alázatosan, nyomorúan
Kérlek: add nekünk a mi sorsunk.
Az istenhit mellett a rezignációban
őrzött értékek közé tartozott a szerelem. Az utolsó években ez már csak
egyetlen személyre irányult: feleségére, Csinszkára. A szerelem,
mint menedék szerepelt e versekben a világ elől:
„Nézz, Drágám, rám szeretve, / Téged
találtalak menekedve / S ha van még kedv ez aljas világban: / Te vagy a szívem
kedve” (Nézz, Drágám, kincseimre).
A valóság világából, melytől az éles
elkülönülést választotta, a szerelmet megtartotta a maga közelében, de
fölemelte, elvonatkoztatta, a hajdani Léda-versekhez képest absztrakttá
változtatta.
A szerelemben megvalósuló szeretet, mint
az embernek maradás garanciája kapott hangot ezekben az utolsó versekben.
„Próbáljunk mégis megmaradni / Ebben a gyilkos vad dúlásban” – írta 1918
februárjában a De ha mégis? című,
utolsó Csinszka-versben.
Poétikai–esztétikai jellemzők:
– A szecessziós–szimbolista, túldíszített
jelképek helyébe elvont fogalmakat emel szimbólummá (vér, ember, élet, csoda,
titok, stb.)
– Megjelennek az avantgárd hatások
elsősorban az expresszionizmus – a
korélménynek megfelelően (zaklatottság), illetve a tudat mély rétegeit feltáró szürrealista jegyek. Mindez együtt jár a
kihagyásos, töredékszerű vagy montázsszerkesztéssel. (Emlékezés egy nyár-éjszakára)
3. tétel
A lírai nyelv sajátosságai Ady
Endre A halottak élén című kötetében
Vázlat
·
Költészete fő kérdései:
o „ki
vagyok én” a társadalom, nemzet életében?
o „ki
vagyok én” a szerelemben?
o „ki
vagyok én” Istennel szemben?
o „ki
vagyok én” a költői hagyomány szempontjából?




·
Önképe: egyszerre romantikus és modern
Utóromantika:
szerepszerűségek legtöbbje
|
Modern:
személyiségfelfogás
|
·
vallomásos beszédmód
·
felnagyított, mitizál én
·
vátesz szerepkör
|
·
több nézőpontú, osztott személyiség
·
kételkedőbb beszédmód
·
1912-14: szimbolikus lírai nyelv helyett:
tárgyiasabb, fogalmibb hang
|
·
sajátos költői beszédmód:
o többféle
költőszerep „eljátszására” ad alkalmat

|





·
A halottak élén c. kötet:
o 1906-tól
minden évben új kötet

o 1914:
Ki látott engem?


·
|
o
új világkép: „Egész világ szőttje
kibomlott…”

„Minden leendő
összeomlott”
o
nagy téma: háború (metaforák: „nagy Tivornya”,
„véres, szörnyű lakodalom”, „borzalmak tiport országútja”, „gyilkos, vad
dúlás”)
o megváltozik
az időhöz való viszony: Tegnap és Holnap szerepcseréje:
§ múlt:
Ø értékvilág,
hit és remény időszaka
Ø hagyomány
felértékelődése, régi magyar költészetre való rájátszó archaizálás:
v kuruc
költészet (Két kuruc beszélget)
v 16.
századi históriás énekhagyomány (Krónikás ének 1918-ból)
v népmesés-népdalos
folklorizálás (A mesebeli János)
§ jelen:
Ø totális
értékpusztulás, apokalipszis ideje, káosz, megbomlott világrend


Ø jellemző
beszédmódok, magatartásformák:
v biblikus-apokaliptikus,
archaikus hang


v Csinszka-versek
(Őrizem a szemed, Cifra szűrömmel betakarva)
v Istenes
versek (Menekülés az Úrhoz)
§ jövő:
Ø lírai
én már nem a „Holnap hőse” (a Holnap megsemmisült)
Ø új
magatartásforma: kétségbeesésen, lemondáson felülkerekedik a hit


Ø értékőrző
szerepvállalás versei (Ember az embertelenségben, Intés az Őrzőkhöz)
o kívüllét
és különlét átértelmezése:
§ régebben:
Ø különlét:
régi motívum
Ø meg
nem értett nagy ember magánya
Ø kitaszított
művész
Ø újat
teremtő költő kitaszítottsága

§ most:
Ø elkülönülés:
más természetű lett
Ø nem
a meg nem értett/ űzött szellemi ember felsőbbsége
Ø nem
a jövő/ a költői által majd beigazolódó igazság/értékesség



·
Istenes versek:
o háború
hatására Istennel való kapcsolata is megváltozott
o háborús
versek: Isten, mint egyetlen remény
Emlékezés
egy nyár-éjszakára: „Isten várón emlékezem/ Egy világot elsüllyesztő/
Rettenetes éjszakára.”
o utolsó
istenes vers: Követelő írás sorsunkért:
§ 1918.
augusztus
§
|

·
Csinszka-versek:
o szerelem,
mint menedék (istenhit mellett)
|
o
elkülönülés a világtól szerelem: közel tartja, fölemeli,
elvonatkoztatja

(Léda-szerelemhez hasonlóan)
o szeretet:
egyetlen módja az életben maradásnak:


·
Poétikai-esztétikai jellemzők:
o szecessziós-szimbolista,
túldíszített jelképek helyett elvont fogalmak szimbólumként (titok, csoda,
élet, stb.)
o avantgárd
hatások:
§
főként expresszionizmus (háború
miatt zaklatottság)

§ tudat
mély rétegeit feltáró szürrealista jegyek
§ kihagyásos,
töredékszerű, montázsszerkesztés (pl.: Emlékezés egy nyár-éjszakára)
Befejezés:
·
Ady nemcsak első munkatársa volt a Nyugatnak,
hanem példaképe is
·
de: megosztotta a Nyugat táborát:
o sokak
példaképe volt (pl.: Tóth Árpád)
o mások
nem fogadták el vezér szerepét

·
megosztottság nem gond

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése