Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 16., kedd

16. tétel Hitelesség, hatás, meggyőzési szándék, a manipuláció felismerése, értékelése



16. tétel
Hitelesség, hatás, meggyőzési szándék, a manipuláció felismerése, értékelése
Retorika
A szónoklat tudománya, vagyis a retorika görög eredetű szó; magyarul szónoklattannak vagy ékesszólásnak is nevezik. A retorika tudományát először Arisztotelész (Kr. e. 384-322) foglalta össze Retorika című munkájában, amely a szónoki beszéd fajtáit, az érvelés módszereit és a beszéd különböző kifejezőeszközeit rendszerezi. Mára a retorika tágabb értelmet nyert: rendszerben való gondolkodást, önkifejezést, kulturált vitát jelent, aminek célja a hatáskeltés, a meggyőzés.
A klasszikus, antik retorika a szónok fő feladatait az alábbiakban határozza meg: feltárás (invenció), elrendezés (diszpozíció), megfogalmazás, stílus (elokúció), előadás (pronunciáció) és végül a szöveg memorizálása.
A meggyőzés eszközei
A retorika akkor éri el célját, ha képes meggyőzni a hallgatóságot. Ehhez az előadónak képesnek kell lennie véleményének érvekkel történő alátámasztására. Az érv olyan megállapítás, amellyel a szónok a véleményének igazságtartalmát támasztja alá. Az érvelés célja, hogy az adott álláspontot minél teljesebben feltárja logikai és érzelmi indulati érvek segítségével. Az érvelés legfontosabb része, a bizonyítás azt jelenti, hogy valamely tétel igazságát más, kétségbe nem vont vagy már bizonyított tétel igazságából vezetjük le. A bizonyító érv három elemből tevődik össze: 1. a tétel 2. a bizonyíték 3. a tétel és a bizonyíték összekapcsolása. Ezt nevezik háromtagú érvnek, amelynek klasszikus példája Arisztotelész – általánosból egyedire következtető – szillogizmusa:
Minden ember halandó.
általános tétel (premissza)
Szókratész ember.
bizonyíték
Tehát Szókratész halandó.
konklúzió, a tétel és a bizonyíték összekapcsolása

A premissza és a konklúzió együttesét nevezik argumentációnak, vagyis érvelésnek. Az érveknek különböző hatások kiváltására alkalmas fajtái ismertek. A legfontosabb érvfajták az alábbiak: meghatározásból levezetett érv, ok-okozati összefüggésből származó érv, összehasonlításon alapuló érv, körülményekből levezetett érv, általános- egyes elvén alapuló érv, valószínűségen alapuló érv és a bizonyítékokból származtatható érv.
A meggyőzés másik legfontosabb eszköze a cáfolat, amely valójában kritika; akkor kerül rá sor, ha a szónok egy ellentétes véleményre akar reagálni. Egy jó cáfolat akkor tud meggyőző lenni, ha képes rámutatni az ellenkező vélemény hibás pontjaira, csúsztatásaira, továbbá képes megmutatni, hogy saját érvei erősebbek az ellenkező véleménynél, valamint ha nem támadólag, hanem építően hat. Fontos, hogy a kritika ne az ellenkező véleményt előadó személyre, hanem annak érveire vonatkozzon.
A bizonyítás-cáfolás eredménye a meggyőzés.
Manipuláció
A meggyőzésnek egyik leghatásosabb fajtája a manipuláció. A meggyőzés eszközeit meg lehet különböztetni emocionális, racionális és esztétikai szempontból is. A manipuláció erősen emocionális kommunikációt jelent, amely során a szónok tudatosan az érzelmekre hat és sokszor erőszakosan próbálja meggyőzni a hallgatóságot – nem feltétlenül igaz – állításaival. A manipuláció alkalmazza a retorika eszköztárát: bűnbakot keres; szónoki kérdést fogalmaz meg; ismétel; felnagyít; dramatizál, hosszú szüneteket tart. A manipuláció leginkább akkor tudja elérni hatását, ha olyan emberekhez szól, akiknek nincs ellenérvük vagy nem tájékozottak a témában. A manipulációt tehát általában negatív értelemben használják, amelynek célja az emberek megtévesztése. Használata jellemzően a politikai retorikában, médiában és a kereskedelemben elterjedt.
A retorika nem verbális összetevői
Egy jó előadás, szónoklat, érettségi nem csak a verbális kommunikáció eszközeiből épül fel; az elért hatás hetven százaléka a nem verbális kommunikáció eredménye, azaz óriási szerepe van a gesztusoknak, mimikának, a hangsúlyozásnak, hangerőnek, beszédtempónak és fellépésnek. Akkor tud egy előadás igazán hiteles lenni, ha ezek az elemek összhangban vannak egymással.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése