Elnézést kérek azoktól, akik szerint ez plagizálás, de 17 évesen azt sem tudtam, hogy mi az. Így 4 évvel később pedig fogalmam sincs, hogy honnan szedtem össze a tételeket. Valamint szeretnék tájékoztatni mindenkit, hogy én ezzel nem keresek pénzt, azt sem tudtam, hogy él még az oldal. Csupán évekkel ezelőtt úgy gondoltam, hogy jó ötlet összeszedni a tételeimet, hátha ezzel segítek az érettségizőknek.
Valószínűsítem, hogy a wikipédia, valamint a sulinet oldala sokat segített, de amúgy nincs több tippem.
Esetleg, ha valaki tudja, hogy hogyan lehet bejegyzést törölni a blogról, akkor írjon e-mailt, mert az informatikai tudásom kb nulla. Köszönöm

2015. június 15., hétfő

Elbeszélői módok és nézőpontok Kosztolányi Dezső Esti Kornél című kötetében



Elbeszélői módok és nézőpontok Kosztolányi Dezső Esti Kornél című kötetében

Bevezetés:
Kosztolányi a líra, a széppróza, a fordítás és az esszéírás területén is a nyugatosok egyik legkiemelkedőbb alkotója, de távol áll tőle a nyugatos Ady küldetéstudata illetve Babits erkölcsi beállítódása. Egész életművén átívelő témák a játékosság a gyermeki látásmód illetve a mulandósággal való nem tragikus szembenézés.  Kosztolányi költészetére jellemző az impresszionista pillanatkultusz, melyet bölcseletté emel. Előtérbe helyezi a nyelviséget és az esztétikumot.
Kosztolányinál a homo aestheticus költői alkat érvényesül: hisz a szépségben, a szavak varázsában, a költészet önállóságában
Világképe sokrétű; hatott rá az egzisztencializmus, a sztoicizmus, a freudizmus, a relativizmus és a heideggeri autentikus lét, ezáltal olyan komplex műveinek filozófiája.
Kötet
·        Az „Esti Kornél” című kötetben jelenik meg, mely 18 fejezetet tartalmaz. Az 1936-os Tengerszem című kötetben Esti Kornél kalandjai címen még 17 novellát írt.
·        Bár a magyar irodalom egyik leghatásosabban felépített novelláskötete, műfaji besorolása nem pontos. Maga az író útirajznak, életrajznak és regénynek nevezi, de valahol a novellafűzés és a regény között helyezkedik el. „Ami egy költőhöz illik: töredék.”
·        Bár az első fejezetben elmond egy fiktív történetet, ami a novellák összekapcsolását szolgálta, igazából nincs egységes kompozíciójuk, Kosztolányi előzetes terv nélkül dolgozott, és szándékosan laza szerkezetű művet akart megalkotni.
·        Ezt magyarázza a 10 év, amely az első és az utolsó novella megírása között eltelt. Eközben, Kosztolányi életszemléletével Kornél mondatai is változtak.
·        A történet szerint, az író és Kornél egy időben születtek, és gyerekkoruk óta ismerték egymást. Barátok voltak, együtt nőttek fel. De 30 éves korában az író megelégelte Kornél gyerekes viselkedését, a sok bajt, amibe belekeverte, és megszakította vele a kapcsolatot 10 évig. Aztán egy szeles tavaszi napon eszébe jutott, és elhatározta felkeresi. Találkozásuk alakmával döntötték el, hogy olyan könyvet alkotnak, amit együtt írnak, és Kornél kalandjairól szól.
·        Az egységteremtést szolgálta a novellák beszámozása, de valójában ezek önálló történetek, az összefüggések nem mindig következetesek, mintha az író maga is elfeledkezne arról mit írt korábban. Pl: első fejezetben: gyerekkoruk óta ismeri, hatodikban: csak felnőttként találkoztak.
·        Kosztolányi lírai impresszionizmusa itt is fellelhető, ezzel a technikával tudta bemutatni a világ meglepő, mulattató, hamis, szép vagy megható görbületét Kornél kalandjain keresztül. Sejtetőn bemutatva, ám annál maradandóbban marad az olvasóban a kaland, és az ott megismert világ. Ez teszi élővé, izgalmassá a legbanálisabb ötletekből csírázó novellákat is.

Esti Kornél
·        Arról hogy kicsoda Esti Kornél, az első fejezetben kapunk választ. Alakja rejtélyes. Szoros kapcsolatot mutat Kosztolányival, mégsem nevezhetjük hasonmásának. Inkább az író alakmása, énjének egy része, alter-egoja.
·        Itt éli ki mindazt a lázadást, féktelenséget, amit az író kénytelen volt a társadalmi konvenciók miatt elfojtani. Személyiségének lényege az, hogy ő teheti meg korlátok nélkül mindazt, amit az író szégyellne megtenni a hétköznapi határok között. Ezt igazolja az is, hogy Esti és Kosztolányi egy napon, egy időben születtek. Ott volt vele élete kezdetétől, folyamatosan. (Sok kritikus Esti néhány tulajdonságából Csáth Gézára ismer)
·        Esti Kornél összetett alak, riasztó és igéző, jó és rossz, romboló és teremtő hajlamok élnek benne, figurája alkalmat teremtett Kosztolányinak arra, hogy a világ és az élet dolgait játékosan, ironikusan, eltúlozva és sajátos nézőpontból mutathassa meg.
·        Az első fejezetben, ahol útnak indítja Kornélt, „testvérének és ellenségének” nevezi. Az itt ráaggatott cinikus vásottság és gátlástalanság nem folytatódik a következőkben. A legtöbb történetben a szereplő énjének vonzóbb, emberségesebb énjének parancsára cselekszik. 
·        Alapjául vette a Freud-i mélylélektant, az ösztönlény és a tudatos lény szembeállítása nagy szerepet játszott a megszületésében.
·        Esti valójában nem önálló jellem, nincs folytonossága, de nem is csak az írós szócsöve.
·        Mind a ketten írók, de Kornél, az első fejezetben is elmondta, hogy nem mint író, hanem mint hős akar szerepelni a művekben. Te tedd rá a nevedet. Viszont az én nevem legyen a cím. A címet nagyobb betűvel írják. (I. fejezet)
·        Olyan hasonmást alkotott, aki ifjúságát képviselte, akit felnőttként eltemetett, és most a halálhoz közeledve, 40 évesen, kénytelen volt újból szóhoz engedni.

Elbeszélői nézőpontok
·        A kötetben az elbeszélői nézőpont nem állandó. Három csoportba osztható.
1.     Közvetett belső magánbeszéd: A narrátor rekonstruált monológja. Az első fejezetben az ismeretlen elbeszélő mesél. A történetmondó szereplő hatáskörét vállalja magára. E/1-ben beszél, és részese a történetnek. Ez a beszéd néha szubjektív, de csak elszórtan. Tisztán csak a második fejezetben van, utána keveredik a szereplők belső szemléletével.
2.     Esti Kornél is mesél, E/1-ben. pl. a 12. fejezetben. Nem teljesen veszi át az elbeszélő szerepét, de németországi kalandját Kornél szavaival írja le. A legnagyobb különbség a névtelen elbeszélőtől, hogy mindig értelmezi az eseményeket. Kosztolányi az emberi lét megmagyarázóját látja Estiben, az lét egészét igyekszik minősíteni.
3.     Nem lehet eldönteni ki az elbeszélő. E/3 és külső nézőpont jellemző. pl.: 10. fejezet.
·        A címszereplő tehát mindig csak másodlagos történetmondó, akár főszereplőként (itáliai nyaralás), tanúként (8. fejezet, Mogyoróssy Pál-ról) akár egyáltalán nem vesz rész a történetben (10. fejezet, Zsuzsika).
·        Kosztolányi olyan taktikát vet be, hogy Kornélból, a főszereplőből elbeszélőt csinál, majd újra visszaváltoztatja szereplővé, hol kívülről, hol belülről látatja. Ez ahhoz vezet, hogy nem tudjuk eldönteni Esti értékrendje mennyiben fedi Kosztolányiét, vagy a történetmondóét.
·        Az író Esti alakjának megalkotásakor felhasználta saját élményeit és másokét, írásaiban tehát nehéz meghúzni a határt az író és hőse között.
·        Az eredeti Vörös Ökör című novellában - mely Esti gyermekkorát villantotta fel - pedig még a Kosztolányi Dezső név szerepelt, de mire a műbe II. fejezetként belekerült, Esti Kornéllá vált. Ezzel Estinek története lett, nőtt a figura teherbírása, jöhettek az újabb történetek. 
      
Befejezés
·        Kosztolányi az emberi természet és lélek nagy ismerője. Számára szinte nincs titok, ha valaki teljes személyiségét kívánja föltárni. Ennek egyik legszebb művészi dokumentuma az Esti Kornél novellaciklus.
·        Itt is az ambivalenciát mutatja be, ami szerint egy lélekben, egy tudatban létezhetnek egymással ellentétes érzések és gondolatok.
·        Az élet nagyszerűségét és igenlését hordozzák művei. Igaz feltűnnek az élet rossz részei is, de csak hogy ellenpontozzák a szépséget és gazdagságot, hogy kiegyensúlyozott, harmonikus életet mutasson be.




5. tétel
Elbeszélői módok és nézőpontok Kosztolányi Dezső Esti Kornél című kötetében
Vázlat
Bevezetés:
·        nyugatosok egyik legkiemelkedőbb alakja: líra, széppróza, esszéírás és fordítás terén is
·        távol áll tőle: Ady küldetéstudata, Babits erkölcsi beállítottsága
·        egész életművén átívelő témák:
o   játékosság
o   gyermeki látásmód
o   mulandósággal való szembenézés
·        költészetére jellemző: impresszionista pillanatkultusz        bölcseletté emeli
·        előtérben: nyelviség, esztétikum
·        homo aestheticus: hisz a szépségben, szavak varázsában, költészet önállóságában
·        sokrétű világkép: egzisztencializmus, heideggeir autentikus lét, relativizmus, freudizmus, sztoicizmus
                                  műveinek filozófiája komplex
Kötet:
·        Kosztolányi egyik legnépszerűbb karaktere: Esti Kornél
Esti Kornél című novelláskötet (18 fejezet)
+ 1936.: Tengerszem című kötetben, Esti Kornél kalandjai címen további novellák (17 db)
·        a novelláskötet műfaji besorolása nem pontos
Kosztolányi szerint: útirajz, életrajz, regény, (de valahol a novellafűzés és a regény között), vagy „Ami egy költőhöz illik: töredék.”
·        Kosztolányi előzetes terv nélkül dolgozott, szándékosan laza szerkezetet akart
10 év az első és utolsó novella megírása között
·        egységteremtés: novellák beszámozása (de valójában önálló történetek)
·        Kosztolányi lírai impresszionizmusa
bemutatja a világ sokszínűségét Esti kalandjain keresztül
·        történet szerint: az író és Esti egy időben születtek, barátok voltak 30 éves korukig, de Kosztolányi megelégelte Esti gyerekes viselkedését, 10 évre megszakította vele a kapcsolatot
később felkeresi,elhatározzák, hogy közösen megírják az Esti Kornél c. kötetet
Esti Kornél karaktere:
·        1. fejezetben megismerhetjük
·        alakja rejtélyes
·        szoros kapcsolat Kosztolányival, de nem hasonmás
                                           inkább alakmás, énjének egy része, alter-egoja
                                           nehéz meghúzni a határt az író és hőse közt (Esti alakjának megírásakor felhasználta saját élményeit is)
·        az író benne éli ki azt a lázadást, féktelenséget, amit a társadalmi elvárások miatt kénytelen elfojtani (Freud-i mélylélektan: ösztönlény            tudatos lény)
·        összetett alak: jó és rossz, romboló és teremtő hajlamokkal (bár általában pozitív oldala jelenik meg)
·        figurája alkalmat ad az írónak arra, hogy a világot játékosan, ironikusan, eltúlozva, sajátos nézőpontból mutathassa meg
·        ifjúságát képviseli           felnőttként eltemette, halálához közeledve újból szóhoz engedi
·        mindketten írók, de Esti a műben hősként akar szerepelni (1. fejezet)
Elbeszélői nézőpontok:
     Nem állandó, 3 csoport:
1.      közvetett belső magánbeszéd: narrátor monológja
§  pl.: 1. fejezetben               ismeretlen elbeszélő
§  magára vállalja a történetmondó szereplő hatáskörét
§  E/1-ben, részese a történetnek
§  elszórtan szubjektív, általában objektív
§  tisztán csak a 2. fejezetben, utána keveredik a szereplők belső szemléletével
2.      Esti Kornél
§  E/1-ben, pl.: 12. fejezet
§  mindig értelmezi az eseményeket
Kosztolányi az emberi lét megmagyarázóját látja benne
3.      nem lehet eldönteni ki a beszélő
§  E/3 és külső nézőpont (pl.: 10. fejezet)
·        tehát a címszereplő mindig csak másodlagos történetmondó
o   főszereplőként
o   tanúként
o   vagy egyáltalán nem vesz részt az eseményekben
·        Kosztolányi taktikája: Esti hol főszereplő, hol elbeszélő, hol kívülről, hol belülről láttatja
nem lehet eldönteni: Esti értékrendje mennyiben fedi Kosztolányiét/ a történetmondóét
Befejezés:
·        Kosztolányi az emberi természet és lélek nagy ismerője
ennek egyik legszebb művészi dokumentuma az Esti novellaciklus
·        az élet ambivalenciáját mutatja be: egy lélekben/tudatban ellentétes érzések és gondolatok létezhetnek
·        művei az élet nagyszerűségét és igenlését hordozzák
bár feltűnnek bennük az élet rossz részei is
      kiegyensúlyozott, harmonikus életkép megjelenítése miatt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése